17 i 18 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

6 czerwca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
29

Feliks Michał Wygrzywalski
(1875 Przemyśl - 1944 Rzeszów)

Portret kozaka dońskiego Juszenki, około 1914-18

olej/sklejka, 32 x 45 cm

sygnowany i opisany cyrylicą p.d.: 'E. Mich. Juszenko Doński Koz.| F. M. Wygrzywalski'

Cena wylicytowana: 9 500
Estymacja: 10 000 - 15 000
Pochodzenie
- spadkobiercy przedwojennej kolekcji dyrektora kopalni ropy naftowej w Borysławiu, Warszawa
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowana praca przedstawia szeregowego żołnierza, na pagonie którego widnieje monogram cara Mikołaja II. Arabska cyfra dwa oznacza zapewne jednostkę lub pododdział, w którym służył (np. 2 sotnia). Na plecach karabinek Mosin 1891 w wersji skróconej dla kawalerii. Na piersi brezentowe ładownice – bandolier na amunicję. Autorska sygnatura sugeruje tożsamość modela – ‘Je. Mich. Juszczenko’ oraz jego przynależność do Kozaków Dońskich. Kozacy Dońscy stanowili największe oddziały spośród tzw. „Wojsk Kozackich” w Rosji, uznawani byli za najwierniejszych caratowi. Wygrzywalski prawdopodobnie sportretował ich podczas Wielkiej Wojny. „Wybuch I wojny światowej zastał go w Rostowie nad Donem, gdzie prowadził lekcje rysunku. Jako poddany Austro-Węgier, będących w stanie wojny z Rosją, został deportowany i tułał się po całym ogarniętym rewolucją kraju. Jego aktywność artystyczna nie zamarła jednak całkowicie. W 1916 uczestniczył w Krakowie w wystawie, dochód z której przekazany miał być na Krajowe Stowarzyszenie Czerwonego Krzyża. W następnym roku jego obrazy eksponowano w prywatnym salonie d’Art w Kijowie. Do Lwowa wrócił w 1918” (Nad ciepłym morzem. Feliks Michał Wygrzywalski, katalog wystawy, Centralne Muzeum Morskie, Gdańsk 2013, s. 7).
Biogram artysty
Studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1893-98 oraz w Académie Julian w Paryżu. W 1900 roku osiadł w Rzymie, skąd odbywał liczne artystyczne podróże, m.in. do Egiptu. W 1908 roku powrócił do Lwowa, gdzie osiadł na stałe. Tam otrzymał zamówienie na ozdobienie wnętrz Izby Przemysłowo-Handlowej. Zajmował się scenografią i pełnił funkcję inspektor sceny w Teatrze Miejskim. Projektował kostiumy teatralne i witraże. W twórczości malarskiej posługiwał się językiem naturalizmu, używając kontrastowej, śmiałej palety barwnej. Tworzył głównie popularne sceny morskie i orientalne, często przedstawiające ludzką pracę lub skupione wokół postaci kobiety.

ID: 68276

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem