Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

6 czerwca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
25

Isaac Dobrinsky
(1891 Makarow, Ukraina - 1973 Paryż)

Port w Menton, 1955 r.

olej/papier naklejony na płótno, 52 x 81 cm

sygnowany i datowany l.d.: 'DOBRINSKY | 55'

na krośnie malarskim papierowa nalepka z opisem pracy

Cena wylicytowana: 8 000
Estymacja: 9 000 - 14 000
Pochodzenie
- kolekcja Pierre'a i Denise Lévy, Troyes, Francja
- dom aukcyjny Pomez-Boisseau, Troyes, Francja, luty 2007
- kolekcja prywatna, Polska
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowana praca Dobrinsky’ego pochodzi ze zbiorów jednego z najbarwniejszych kolekcjonerów powojennej Francji, Pierre’a Lévy’ego. Ten bogaty przemysłowiec, specjalizujący się w produkcji skarpet, rajstop i kobiecej bielizny, ale przede wszystkim współwłaściciel sieci sklepów, działającej w całej Francji, przez ponad 60 lat inwestował w sztukę. Jego zbiór współczesnego malarstwa prezentowano m.in. na wystawach w paryskiej Oranżerii (pawilon niedaleko Luwru, dziś mieszczący „Nenufary” Moneta) oraz na Salonie Tuileries. Lévy zbierał obrazy Vlamincka, Friesza, van Dongena, Dufy’ego. Znany był jednak przede wszystkim jako opiekun artystów, z fowistą André Derainem i Dobrinsky’m na czele (posiadał aż 19 jego obrazów). Ten ostatni kilkakrotnie pojawia się na kartach wspomnień kolekcjonera. Pisał on: „Opisać życie Dobrinsky’ego, mówić o człowieku – nie jest łatwo. Często spotykaliśmy go z żoną, rozmowy z nim były nieraz chaotyczne. Kiedy pojawiał się temat Rosji – łzy stawały mu w oczach. (…) Dobrinsky, artysta autentyczny, prawdziwy, jest dziś niemal zapomniany, ponieważ nikt nie wziął go w swoje ręce. Ale i tu sprawy wrócą jeszcze do porządku. Wiele płócien Dobrinsky’ego zostanie zebranych w salach mojego muzeum obok dzieł innych artystów z La Ruche, z czasów Soutine’a, Krémègne’a, Kikoïne’a, które zostaną wyeksponowane właśnie obok dzieł Dobrinsky’ego” (Pierre Lévy, Des artistes et un collectionneur, Paris 1976, s. 187).
Biogram artysty
Urodzony na Ukrainie malarz i rzeźbiarz pochodzenia żydowskiego. Studia artystyczne na kierunku rzeźby rozpoczął w Kijowie, pierwsze artystyczne sukcesy odniesione w 1912 roku zawiodły go do Paryża, gdzie pozostał do końca życia. Obracał się głównie w kręgu artystów żydowskich, dzielił pracownię z pochodzącym z Białorusi malarzem Chaimem Soutinem. Ze względu na stan zdrowia musiał porzucić rzeźbę i zaczął uprawiać malarstwo, co od razu zaowocowało wystawieniem jego prac w Salonie Niezależnych. W latach 20 kontynuował artystyczną edukację na Akademii Colarossi. W 1934 roku zajął nową pracownię na Montparnasse i czas ten należy uważać za przełom w jego twórczości oraz początek największej aktywności artystycznej. Okres ten został przerwany koniecznością wyjazdu z Paryża w związku z wybuchem II wojny światowej. Do stolicy powrócił w 1944 roku. Do końca życia pozostał niezwykle płodnym artystą, którego obrazy charakteryzuje melancholijny nastrój i szkicowy, ulotny charakter przedstawienia. Do najczęstszych tematów występujących w twórczości Dobrinskiego należą pejzaże z widokami francuskich miasteczek oraz portrety.

ID: 60155

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem