17, 18 i 19 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

Design. Sztuka wnętrza (wyniki)

16 kwietnia 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
26

Paweł Olszczyński (ur. 1985, Kraków) 2016

Zestaw płyt ceramicznych

ceramika szkliwiona, w skład zestawu wchodzą trzy płyty (60 x 30 x 2 cm) oraz trzy płyty (20 x 30 x 2 cm)

na spodzie wycisk w masie pieczęci Spółdzielni "Kamionka"

Cena wylicytowana: 4 200
Estymacja: 4 500 - 6 000
Wystawiany
- W niedalekiej przeszłości, BWA Szkło i Ceramika, Wrocław 2018
- FELIX POLONIA, LAProjects, Landschut 2017
- Eksperyment łysogórski 50 lat później, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa 2016-17
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Ceramika z Łysej Góry po raz pierwszy wykorzystana została w architekturze w 1952 roku do dekoracji barów na warszawskim MDM-ie. Realizacja zamówienia na ok. 12 000 dekorowanych ręcznie kafli otworzyła drogę dla jednego z najciekawszych zjawisk w powojennej polskiej sztuce użytkowej. Pod koniec lat 50. XX wieku na zlecenie Cepelii w „Kamionce” rozpoczęto produkcję płyt okładzinowych. Do małopolskiej wsi przysłani zostali artyści z Warszawy: Krzysztof Henisz i Zygmund Madejski, których zadaniem było stworzenie wielkoformatowych kompozycji ceramicznych do dekoracji architektury. Efekty ich współpracy z technologiem i kierownikiem artystycznym łysogórskiej spółdzielni Bolesławem Książkiem zaprezentowane zostały w 1960 roku na wystawie „Ceramika eksperymentalna” na dziedzińcu Pałacu Pod Blachą w Warszawie. Pozytywne recenzje wystawy oraz wielkie zainteresowanie publiczności, w tym architektów, szybko przełożyły się na pierwsze zamówienia. Wkrótce do Łysej Góry zjeżdżać zaczęli artyści z własnymi projektami kompozycji. Ceramiczne obrazy zyskały ogromną popularność i zagościły w przestrzeni wielu miast w Polsce i za granicą. Szacuje się, że w latach 60. XX wieku w „Kamionce” wykonywano około 6000 m2 płyt rocznie.
Kompozycja ceramiczna Pawła Olszczyńskiego po raz pierwszy zrealizowana została w ramach projektu „Eksperyment łysogórski 50 lat później” w 2016 roku, podczas którego współcześni artyści zaproszeni zostali do zinterpretowania dokonań swoich poprzedników w dziedzinie dekoracji architektury. Punktem wyjścia dla pracy była płyta proj. Bolesława Książka, która w kompozycji została zmultiplikowana w różnych wariantach.
Biogram artysty
Grafik, rysownik, ilustrator. Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (2005-10) oraz Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main. Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa (2011). Publikował prace m.in.: w takich magazynach jak Fukt Magazine czy Gili-Gili, ilustracje w magazynach takich jak m.in.: Exklusive, Kikimora, Aktivist, KTW, Brief etc. Współtwórca oprawy plastycznej wystawy "Miasto na sprzedaż", w ramach festiwalu Warszawa w Budowie4 - Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa. Wybrane wystawy oraz udział w projektach: "H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków; "Fantome Noir" - Żak/Branicka, Berlin, wystawa indywidualna; "Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa; "Orbis Pictus Literatura", Kraków. Obszar zainteresowań poruszany w pracach to status i rola obrazu, wizerunku, rozdźwięk i sposób funkcjonowania oryginału, reprodukcji i dokumentacji. Próba odpowiedzi na pytanie jaką wartość ma reprodukcja, wiąże się to ścisłe z praca nad materiałem fotograficznym, który jest głównym źródłem inspiracji. Główne media to rysunek oraz malarstwo.

ID: 68535

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem