17 i 18 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

Sztuka Współczesna: Klasycy Awangardy po 1945 (wyniki)

28 lutego 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
4

Tadeusz Dominik
(1928 Szymanów - 2014 Warszawa)

"Pejzaż", 1989 r.

akryl/płótno, 64 x 90 cm

sygnowany l.d.: 'Dominik'

opisany na odwrociu: 'DOMINIK 1989 | ACRYL 64 x 90 | PEJZAŻ LANDSCAPE' oraz papierowa nalepka wystawowa z opisem pracy z Vienna Gallery

Cena wylicytowana: 40 000
Estymacja: 25 000 - 30 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Natura ma większy wpływ na moje malarstwo niż wszyscy mistrzowie” – to wypowiedź malarza najlepiej określa jego postawę artystyczną od początku charakteryzującą się indywidualnym rysem. Po krótkim okresie figuratywnym malarz zaczął odchodzić od form przedstawiających w stronę abstrakcyjnych. Obrazy z tamtego okresu zbliżone były do malarstwa informel, pozostając w kręgu fascynacji kolorem i naturą. Dominik wcześnie wypracował indywidualny, niepowtarzalny styl w malarstwie, któremu pozostawał wierny przez wiele lat, konsekwentnie doskonaląc język artystycznej wypowiedzi. Artysta, sięgając po siłę koloru, oddawał ją w służbę odmienną niż w przypadku jego nauczycieli kolorystów – pokładał bowiem większą wiarę w artystyczną samoistność i samowystarczalność koloru. Barwa służy w jego płótnach interpretowaniu wewnętrznych stanów emocjonalnych, które powoduje kontakt artysty z naturą. W odróżnieniu od malarstwa kapistów, w pewnym sensie realistycznego, bo uwikłanego w doświadczenie przedmiotu, jest to sztuka, za której podstawę przyjąć należy odmienny rodzaj doświadczenia i obcowania ze światem. Ekspresja obrazów Dominika sprawia, że rzeczywistość w nich przedstawiona wydaje się, że jest w nieustającym procesie kreacji.
Biogram artysty
Malarz, grafik, zajmował się też tkaniną artystyczną, ceramiką, a także grafiką komputerową. W latach 1946-51 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w 1953 roku w pracowni prof. Jana Cybisa. W 1951 roku rozpoczął pracę pedagogiczną na stołecznej uczelni i przeszedł przez wszystkie stopnie kariery akademickiej, od asystenta do profesora zwyczajnego (1988). Dwukrotnie był dziekanem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Był laureatem m.in. nagrody im. Jana Cybisa (1973) i stypendystą Ford Foundation (1962). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych oraz prywatnych w Polsce i na świecie.

ID: 67569

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem