Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
43

Bartek Otocki
(ur. 1978, Łódź)

Bez tytułu z cyklu “Yang!”, 2015 r.

olej/płyta MDF, śr.: 160 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BARTEK OTOCKI | UNTITLED FROM | CYCLE "YANG!" | 2015 BOtocki'

Cena wylicytowana: 7 000
Estymacja: 8 000 - 16 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowana praca Bartka Otockiego z cyklu „Yang!” podejmuje zagadnienie malarskiej iluzji i wiążących się z nią mechanizmów psychologii percepcji. Praca w formie tonda może być widziana jako oko z błękitną tęczówką i czarną źrenicą, z drugiej strony może przywodzić na myśl zaćmienie słońca i widok nieba. W ten sposób obraz zdaje się wskazywać na problematykę widzenia – widzenia sztuki w jej zmiennych formach oraz widzenia jako takiego. Praca może również wskazywać na zjawisko powidoków, powstających w chwili spoglądania na słońce, choć nie przedstawia ich bezpośrednio tak, jak miało to miejsce w historii malarstwa. Nazwa cyklu, z którego pochodzi prezentowany obraz, ma swoje źródło w dualistycznej parze pojęć „yin-yang”, oznaczających w chińskiej filozofii opozycyjną parę sił. „Yang” odnosi się do tego, co męskie, twórcze i aktywne oraz wiąże się ze światłem, oznacza dosłownie: „oświetlone, południowe zbocze góry” w przeciwieństwie do „yin” wiążącego się z „północnym, zacienionym zboczem”. W ten sposób obraz z cyklu „Yang” zdaje się wskazywać na siłę wizji, wiążącej się ze światłem i energią słońca. Wskazanie na „Yang” – element aktywny i twórczy – może się odnosić do aktywności artystycznej jako czynności stwarzania i brania w posiadanie (np. widoku), a także wskazuje na osobę artysty jako na mężczyznę. Daje się to odczuć zwłaszcza w bezpośrednim kontakcie z monumentalną pracą Otockiego, która poprzez swoją znaczną skalę silnie oddziałuje na widzów, „chwytając” ich swoim spojrzeniem i dominując nad nimi swoją dużą powierzchnią.
Biogram artysty
Malarz i fotograf, kurator, juror konkursów malarskich. Autor m.in. cykli prac: „Portrety pamięciowe”, „Alchemia Iluzji”, „Czy jest bezpiecznie/Is it safe?” i „Yang!”. Od 2012 roku prowadzi Pracownię Obrazu na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, od 2014 roku pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego.

ID: 67385

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem