Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
27

Jakub Ciężki
(ur. 1979, Lublin)

Bez tytułu

akryl, emalia akrylowa/sklejka, 30 x 30 cm (w świetle oprawy)

Cena wylicytowana: 2 200
Estymacja: 1 500 - 2 800
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Powracającym tematem w malarstwie i instalacjach Jakuba Ciężkiego są motywy krat, siatek i rusztowań. Artysta wielokrotnie podejmuje zagadnienie przecinających się wertykalnych i horyzontalnych linii. Takie podejście do malarstwa przywodzi na myśl pewien typ modernistycznej abstrakcji geometrycznej – obrazy, określone przez wpływową amerykańską krytyczkę i historyczkę sztuki Rosalind Krauss jako „siatki”. Siatki to struktury, które za pomocą przecinających się linii znaczą pole obrazowe, podkreślając płaszczyznę powierzchni oraz powtarzalność, segmentowość jej podziałów. Przykłady podobnych struktur znajdujemy przykładowo w twórczości klasyczek abstrakcji, takich jak Agnes Martin. Ciężki podchodzi jednak do zagadnienia odmiennie, jakby na przekór wielkim twórcom modernizmu. O ile modernistyczna siatka ma tworzyć powierzchnię całkowicie abstrakcyjną, wykluczającą iluzję i reprezentację, o tyle prace Ciężkiego niejednokrotnie naturalistycznie i dosłownie imitują kraty, rusztowania i ogrodzenia, które artysta zaobserwował w swoim otoczeniu. W taki sposób często w jego sztuce można zetknąć się z przestrzennymi konstrukcjami, wyłamującymi się z modernistycznej płaszczyzny, przedstawiającymi świat metalowych kratownic ogrodzeń lub konstrukcje z dziecięcych placów zabaw – popularne drabinki. Prezentowana praca lokuje się pomiędzy wskazanymi powyżej dwoma typami przedstawień. Obraz prezentuje widok przypominający rysunek przestrzenny jakiejś konstrukcji trudnej do zidentyfikowania – nie jest ani płaszczyznową siecią, ani iluzyjnym obrazem metalowych kratownic. Jego abstrakcyjna struktura lokuje go pomiędzy reprezentacją architektury, a bezprzedmiotowym malarstwem.
Biogram artysty
Artysta w 2003 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Jacka Wojciechowskiego na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Jest finalistą konkursu redakcji Art & Business na Obraz Roku 2004 oraz laureatem Grand Prix w konkursach fundacji im. Franciszki Eibisch w Warszawie (2004) oraz na 40. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2011. Trzykrotnie zgłaszany do Paszportu „Polityki” (2011, 2012, 2014). Został stypendystą ministerialnego programu stypendialnego Młoda Polska na rok 2013. Otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Lublin na rok 2015 oraz 2016. Jest autorem wystaw indywidualnych, m.in.: „Kary Cielesne” (2015) oraz „Haven’t We Met Before?” (2012) w Galerii Propaganda w Warszawie (2012), „I love you but I’ve chosen darkness” w Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim (2015), „blackout” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2013), „To read between the lines” w galerii Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych (2009).

ID: 67386

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem