Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
14

Bartek Jarmoliński
(ur. 1975, Łódź)

Z serii “Santo Subito”: “St. Pablo”, “St. Frida”, 2010 r.

olej/płótno, 120 x 100 cm (wymiary dotyczą każdej z części)

sygnowany i opisany na odwrociu każdej części: ‘”ST. PABLO” | B.JARMOLIŃSKI’ oraz ‘”ST. FRIDA” | B. JARMOLIŃSKI’

Cena wylicytowana: 3 500
Estymacja: 5 000 - 8 000
Wystawiany
- Otwarta pracownia - miejsca nieobjęte oficjalnym planem..., Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 9.10-18.11.2012
- Bartłomiej Jarmoliński, Cooltowi, Otwarta Pracownia, Kraków, 2011
- Bartłomiej Jarmoliński, Santo subito, Sztukpol, Łódź, 2010
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Santo subito” to cykl obrazów przedstawiających ikony popkultury– współczesnych świętych, znanych głównie z tego, że są znani. Zawsze w blasku fleszy, obecnych na ekranach telewizorów – „przenośnych kapliczek” milionów odbiorców, owianych legendą. Bartek Jarmoliński swój cykl obrazów poświęca wybranym, nieżyjącym już, XX-wiecznym idolom popkultury, komentując zarazem rządzące nią mechanizmy. Postępuje zgodnie z tradycją chrześcijańską, w której jednostkę za jej czyny uświęca się dopiero po śmierci. Swoich świętych czyni też patronami rozmaitych grup społecznych. Malarz portretuje również dwójkę artystów: Fridę Kahlo i Pabla Picassa. To najważniejsi święci w panteonie Jarmolińskiego. Ich nazwiska zostały pośmiertnie skomercjalizowane, sprzedane koncernom, by stać się synonimami marek produktów niemających nic wspólnego z twórczością, jaką uprawiali: alkoholu, kosmetyków, samochodów. Malując wizerunki artystów (również w tym przypadku, z wielkim kunsztem kopiowanych ze znanych zdjęć), Jarmoliński materializuje, rozumiane w sensie tradycyjnym, pojęcie, jakim jest ikona. Święci Frida i Pablo, ujęci centralnie w majestatycznych pozach, widnieją na srebrnych tłach, ich ubiór zdobią półszlachetne kamienie. Na wystawie w Otwartej Pracowni artysta umieścił prezentowane obrazy pośrodku instalacji przywodzącej na myśl kaplicę, z ołtarzem i klęcznikami dla wiernych. Jak pisze Alicja Cichowicz: „Święci Frida i Pablo, ujęci centralnie w majestatycznych pozach, widnieją na srebrnych tłach, ich ubiór zdobią półszlachetne kamienie. Jarmoliński wykonał obrazy z niewiarygodną troską o detal, wycyzelował każdy szczegół” (źródło: materiały prasowe Bartłomiej Jarmoliński, „Cooltowi”, Otwarta Pracownia, Kraków 2011).
Biogram artysty
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2018 roku uzyskał tytuł doktora Sztuk Pięknych w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Zajmuje się malarstwem, collage, rysunkiem, performance. Jego prace znajdują się w zbiorach BWA Galerii Bielskiej, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Fundacji Ateneum w Warszawie, Kolekcji Hestii w Sopocie, Muzeum Regionalnym w Brzezinach.

ID: 68229

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem