Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
10

Marcin Maciejowski
(ur. 1974, Babice k. Krakowa)

“Pure blood”, 2006 r.

olej/płótno, 140 x 140 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘”PURE BLOOD” | M. MACIEJOWSKI | 06.’

Cena wylicytowana: 140 000
Estymacja: 150 000 - 200 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Londyn
- kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany
- Marcin Maciejowski, Struktury dobra, Galeria Raster, 27.05-8.07.2006
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowany obraz z cyklu “ikon polskości” został przygotowanych na wystawę “Struktury dobra” w warszawskiej Galerii Raster w 2006 roku. Marcin Maciejowski przedstawił na nim konia czystej krwi, a przy nim młodą, piękną dziewczynę -
jeden z ulubionych motywów Maciejowskiego.
Biogram artysty
Malarstwo Maciejowskiego stanowi krytyczną, ironizującą reakcję na kapitalistyczną rzeczywistość Polski po 1989 roku. Redukcyjny, szablonowy sposób malowania realistycznych scen z życia codziennego artysta łączy z tematyką dotykającą potocznej rzeczywistości. Transponuje na język malarski reklamy z popularnych czasopism, telewizji i miejską anty-estetykę, łącząc je z naiwno-ironicznymi napisami, w komiksowy sposób komentującymi temat, który został przedstawiony na płótnie. Hiperrealizujące kompozycje Maciejowskiego są jasne i czytelne dla szerokiej grupy odbiorców, a jego narracyjna estetyka odwołuje widza do współczesnej kultury wizualnej. W 2003 roku artysta został uhonorowany Paszportem Polityki za "dowcip oraz nowatorskie wykorzystanie stylistyki mediów reklamy do opisu współczesnych obyczajów polskich". Obecnie to jeden z najważniejszych malarzy dotykających tematyki rodzimej transformacji. W swoich obrazach ironizuje z pozorowanego zwycięstwa neoliberalnej propagandy sukcesu, pogłębiających się nierówności społecznych i miałkości konsumpcjonizmu. W efekcie tworzy spójną koncepcję estetyczną, pełną wyszukanego cynizmu i zjadliwej ironii, nie pozbawioną poczucia humoru rodem z Latającego Cyrku Monty'ego Pytona. W 2010 roku odbyła się jego indywidualna wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie, którą zobaczyło aż 15 tysięcy osób.

ID: 68504

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem