Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
8

Piotr Uklański
(ur. 1968 r., Warszawa)

Bez tytułu (Bitwa pod Laskami, 1914), 2010 r.

żywica epoksydowa/płótno, 152,5 x 228,5 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF LASKI 1914)’ | P.U. 2010’ oraz wskazówka montażowa

Cena wylicytowana: 320 000
Estymacja: 250 000 - 350 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Piotr Uklański w swojej twórczości wielokrotnie podejmował wątki z polskiej historii, eksponując zagadnienia ważne dla lokalnej tożsamości, niejednokrotnie dyskutowane w debacie publicznej. Choć na stałe obecny w Nowym Jorku, artysta zdaje się raz za razem powracać do tematyki związanej z krajem swojego pochodzenia. Prace Uklańskiego dotyczące historii, a zwłaszcza jej wizualnej reprezentacji, wywoływały niekiedy skandale i ożywione dyskusje dotyczące tak wolności artystycznej, jaki wizualnego ukazywania dawnych wydarzeń.
Prezentowany obraz odnosi się do dyskutowanych w ostatnich czasach wydarzeń związanych z obchodami kolejnych rocznic: stulecia rozpoczęcia pierwszej wojny światowej oraz pośrednio do setnej rocznicy jej zakończenia i odzyskania wówczas niepodległości przez Rzeczpospolitą. Płótno Uklańskiego to typowy przykład pracy na poły abstrakcyjnej, która zyskuje znaczenie dzięki tak zwanemu ramowaniu, dokonującemu się poprzez stworzenie kontekstu przez komentarz artysty – w tym przypadku tytuł. Kieruje on uwagę widzów ku bitwie pod Laskami, która została stoczona między 22 a 26 października 1914 roku. Pierwszy pułk piechoty Legionów Polskich walczył tam przeciwko Rosjanom. Legiony Polskie były formacjami wojskowymi działającymi w Wielkiej Wojnie po stronie państw centralnych, dlatego też we wspomnianej bitwie legioniści walczyli z Rosjanami, należącymi do porozumienia ententy – wrogiego wobec państw centrum. Legiony składały się z różnych formacji, między innymi z I Brygady, którą czasowo kierował Józef Piłsudski – stały się tym samym symbolem walk Polaków w trakcie pierwszej wojny światowej, wraz z zakończeniem której nastąpiło odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku. Bitwa pod Laskami zakończyła się odwrotem legionistów pod naporem Rosjan.
Biało-czerwone barwy pracy Uklańskiego kojarzą się zatem w nieunikniony sposób z barwami narodowymi. Z drugiej strony historia wskazanej bitwy wywołuje skojarzenia z walką i śmiercią. W takim kontekście obraz może być odbierany jako biała powierzchnia, po której spływa krew. Jego odbiór może się jednak dokonać również inaczej, przykładowo poprzez spostrzeżenie, że białe pasy można widzieć jako pionowe konstrukcje znajdujące się na czerwonym tle.
Nie jest to jedyny utwór Uklańskiego podejmujący tematykę konfliktów zbrojnych z udziałem Polaków. Ponadto w ostatnich latach Uklański ponownie odniósł się do tematu odzyskania niepodległości przez Polskę – wykonując 11 listopada 2016 roku serię fotografii Marszu Niepodległości, w których utrwalił sposoby upamiętniania historii w przestrzeni publicznej naszego kraju.

ID: 65670

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem