Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)

7 lutego 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
12

Julian Stańczak
(1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)

"Compounded Red", 1980 r.

serigrafia barwna/papier, 59 x 59 cm (zadruk)

sygnowany ołówkiem p.d.: 'J Stańczak', opisany ołówkiem l.d.: '107/175'

na odwrociu stempel śr.d.: 'LONDON ARTS COPYRIGHT 1980'

Cena wylicytowana: 5 000
Estymacja: 6 000 - 8 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Julian Stańczak uważany jest za współtwórcę op-art. Samą nazwę ruchu zaproponował krytyk sztuki Donald Judd, opisując indywidualną wystawę artysty z 1964 roku. Na sztukę Stańczaka w dużym stopniu wpłynęły wydarzenia II wojny światowej. Jeszcze jako nastolatek Stańczak został deportowany wraz z rodziną do pracy na Syberii. W 1942 roku, po uzyskaniu amnestii, uciekł na południe. W tym okresie twórca podróżował po Bliskim Wschodzie, trafił m.in. do Pakistanu oraz Indii. W tym samym roku został umieszczony w obozie dla uchodźców w Ugandzie. To właśnie pobyt we wschodniej Afryce wpłynął na późniejszą twórczość Stańczaka. Wielokrotnie podkreślał, że ogromne wrażenie wywarły na nim kolory natury, z którymi zetknął się w tym okresie. To właśnie kolor ma największe znaczenie w twórczości artysty, a forma, jak podkreśla Marta Smolińska, zdaje się odgrywać rolę pojemnika na barwy.

W centrum artystycznych zainteresowań Stańczaka są relacje pomiędzy kolorami. Jednym z najczęściej stosowanych zestawień kolorystycznych jest czerwień i szarość przypominająca kolor niebieski, widoczna także w zaprezentowanym „Compounded Red”. Jak opisuje to zestawienie Marta Smolińska: „Tak często stosowane przez Stańczaka drażniące zestawienie czerwieni i szarości, która wydaje się niebieska, można odczytywać przez pryzmat kategorii tzw. kontrastu symultanicznego lub równoczesnego. Specyfika tego szalonego zderzenia barw polega na tym, że wyzwala ona złudzenie optyczne, w ramach którego kolor i jasność danej formy zależą od tła, na jakim się ona pojawi. Tak więc czerwień sąsiadująca z szaro-niebieskim wydaje się jeszcze bardziej gorąca, intensywna i nasycona”
Marta Smolińska, Julia Stańczak, Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 70).
Biogram artysty
Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Vleveland w Ohio.

ID: 66682

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem