Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)

7 lutego 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
9

Victor Vasarely
(1906 Pécs - 1997 Paryż)

Kompozycja, 1973 r.

serigrafia/sklejka, blaszka, 48,5 x 47,5 cm

sygnowany i datowany farbą p.d.: 'Vasarely '73', opisany farbą l.d.: '2/17'

sygnowany i opisany na odwrociu na naklejce: '2/17 Vasarely -'' na odwrociu naklejka z Galerie Paris

Cena wylicytowana: 8 000
Estymacja: 9 000 - 12 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Nieodmiennie mówimy o 'naturze', która rozwija się przepięknie w stronę zarówno porządku, jak i wielkości. Najważniejsi artyści do dnia dzisiejszego dostosowują rzeczy do skali człowieka, formując je na własne podobieństwo. W przyszłości, jedyny porządek wyznaczać będzie abstrakcja, na wzór relacji między gwiazdami i atomami…”.

VICTOR VASARELY, 1955 r.

Victor Vasarely był artystą węgierskiego pochodzenia tworzącym w nurcie op-artu, którego był jednym z czołowych przedstawicieli. Twórcę fascynowały teorie percepcji, co widoczne jest w jego twórczości. Artysta ukończył prywatną szkołę w Budapeszcie, która była wzorowana na zasadach oraz praktykach Bauhausu. Zaraz po studiach twórca przeniósł się do Paryża, gdzie w pierwszych latach pracował oraz zdobywał doświadczenie m.in. w agencjach reklamowych czy projektując plakaty dla firm oraz korporacji. Był to okres poszukiwań oraz eksperymentów, które pomogły Vasarely'emu wypracować indywidualny styl.

Artysta, co widoczne jest już w jego początkowych pracach z okresu figuratywnego, był zafascynowany sposobami oraz problematyką rejestracji ruchu w nieruchomym dziele sztuki, a także głębią płaszczyzny obrazu.
W poszczególnych okresach swojej twórczości dążył do wypracowania indywidualnego alfabetu plastycznego. W centrum zainteresowań stawiał poszczególne zagadnienia, np. decydował się na ograniczenia palety barwnej
do dwóch kolorów, czy skupiał się na wybranej figurze geometrycznej. Przedstawiona kompozycja z 1973 roku została utrzymana w kolorach białym i czarnym. Artysta posłużył się prostymi białymi kołami, które zestawił w kształty kwadratów. W efekcie powierzchnia serigrafii sprawia wrażenie pulsującej płaszczyzny.
Biogram artysty
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.

ID: 60985

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem