Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)

7 lutego 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
6

Wojciech Fangor
(1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Bez tytułu, 2005 r.

serigrafia barwna/papier, 69 x 69 cm (w świetle passe-partout)

sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: 'Fangor 2005', opisany ołówkiem p.d.: 'artist proof 6/10'

Cena wylicytowana: 26 000
Estymacja: 17 000 - 22 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Każdy obraz jest rzeczywistością, nawet jeśli nie kojarzy się z okiem, nosem czy stopą ludzką. To rzeczywistość sama w sobie, powiązana czasem z figurami geometrycznymi, które istnieją także poza tym obrazem. Koło istnieje jako figura geometryczna w przyrodzie, historii, w wierzeniach”.

WOJCIECH FANGOR

Zaprezentowana serigrafia barwna z 2005 roku pochodzi z późnego okresu, ale przedstawia jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów w twórczości Wojciecha Fangora. Artysta na przestrzeni lat często zmieniał swój styl. Zaczynał od malarstwa socrealistycznego, a w latach 50. utrzymywał się głownie z tworzenia plakatów promujących wydarzenia kulturalne. Na początku lat 60. zasłynął pulsującym malarstwem. To właśnie w tym okresie powstały pierwsze abstrakcyjne obrazy, na których artysta oddawał wrażenie ruchu. Fangor prowadził wtedy zróżnicowane i rozbudowane eksperymenty z iluzją optyczną, na których wykorzystywał efekt sfumato – zacierania konturu. Podejmowane w tym okresie próby były prekursorskie nie tylko na polskiej scenie artystycznej, ale także światowej. Fangor był jedynym Polakiem, który miał swoją indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

Jak wspominał po latach, pierwsze optyczne realizacje powstały z przypadku. Na płótnach, oprócz figur o niewyraźnych konturach, miały się znaleźć elementy figuratywne. Artysta jednak dostrzegł, że abstrakcyjne tło sprawia, że namalowane przez niego figury oddziałują na przestrzeń poza obrazem. Fangor poświęcił się malarstwu optycznemu aż do lat 70. To właśnie w tym okresie powstały najbardziej rozpoznawalne dla twórczości artysty obrazy, grafiki i prace na papierze z motywami kół oraz fal.
Biogram artysty
W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

ID: 66277

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem