Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie

7 marca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
13

Wlastimil Hofman
(1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba)

Zwiastowanie, 1944 r.

olej/płótno, 43 x 85 cm

sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Wlastimil | Hofman | Nazaret | 1944'

Estymacja: 30 000 - 40 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Kraków
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Wątek maryjny był wiodącym tematem ikonograficznym w sztuce Wlastimila Hofmana. „Zwiastowanie”, powstałe w okresie wojennej tułaczki malarza, w syntetyczny sposób ujmuje artystyczne credo, którym kierował się autor, gdy tworzył przedstawienia o charakterze religijnym: skrzyżowanie pierwiastka duchowego, spirytualizmu średniowiecznego z prostotą, a w pierwszych dwóch dekadach XX wieku – z ludowością.

Prezentowane na aukcji „Zwiastowanie” powstało w 1944 w Nazarecie, o czym świadczy opis przy sygnaturze artysty. Cechą wspólną dla młodopolskiego cyklu Madonn oraz niniejszej pracy jest wyciszony i intymny nastrój sceny. Rozległy, skalisty pejzaż Palestyny stanowi tło dla wiekopomnej chwili, rozgrywającej się bliżej nieokreślonej przestrzeni. Maryja, spowita w błękit, lekko pochyla głowę przed zstępującym z nieba aniołem, trzymającym w dłoni lilię – symbol czystości. O boskiej obecności i wyborze dziewczyny świadczy strumień światła skierowany na nią. Na jej ziemskie posłannictwo, pełne cierpienia, wskazują zaś ciernie wyrosłe na murze. Scenie daleko do powagi renesansowych malowideł; postacie kluczowe dla historii zbawienia zostały przedstawione jako dzieci, które przywodzą na myśl inne realizacje Hofmana przedstawiające dzieci, takie jak: „Zgubione szczęście” (1919) czy „Portret mężczyzny z dzieckiem” (początek XX wieku) z cyklu „Pory roku” (oba obrazy znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie).

Wraz z wybuchem II wojny światowej Wlastimil Hofman wraz z żoną Adelą postanowił opuścić Kraków. Ucieczka była koniecznym rozwiązaniem, jako że malarz znalazł się na listach Gestapo za pomoc udzielaną czeskim uchodźcom w 1939. Blisko sześćdziesięcioletnie małżeństwo wyruszyło pieszo w okolice Tarnopola. Następnie skierowali się do Moskwy, gdzie Hofman miał możliwość ujrzeć Dom Puszkina i Galerię Trietiakowską. Dalsza trasa wiedzie przez Istambuł, z którego Hofman przedostaje się na pokładzie parowca „Warszawa” do Hajfy, a następnie Tel-Awiwu. Blisko ośmioletni pobyt na obczyźnie nie skłonił artysty do bezczynności lub zmiany zawodu. Początkowo tworzy na wieczkach od konserw ze względu na brak środków. Zaskakująca jest niepospolita aktywność autora, który zaledwie rok po przybyciu do Jerozolimy zorganizował pierwszą wystawę swych prac w Collège des Frères. Na przełomie lat 1941-42 Hofman wiele podróżował po Ziemi Świętej i odwiedził historyczne miejsca, m.in.: Nazaret, Betlejem, Jordan, górę Tabor.
Biogram artysty
W latach 1895-99 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u Jean-Léon Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość Jacka Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

ID: 67055

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem