Prace na Papierze: Sztuka Dawna (wyniki)

14 lutego 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
24

Mela (Maria Melania) Muter (Mutermilch)
(1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Uliczka w Carpentaras (recto) / Studium krów (verso), lata 20. XX w.

akwarela, tusz/papier, 47,5 x 31,5 cm

sygnowany p.d.: 'Muter' (recto) oraz sygnowany monogramem u dołu kompozycji: 'M' (verso)

Cena wylicytowana: 32 000
Estymacja: 40 000 - 56 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Europa
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Awers dwustronnej akwareli Meli Muter prezentuje widok na wieżę katedry Saint Siffrein w oddalonym o 25 kilometrów od Awinionu średniowiecznym miasteczku Carprentras. Świątynia ufundowana została przez papieża Benedykta XIII w 1404 roku. Nosi formy charakterystyczne dla gotyckiej sztuki południowej Francji. Chociaż architekci odpowiedzialni za konstrukcję nie pochodzili z tego regionu – Thomas Colin przybył z Dinan z Bretanii, zaś Jean Laurent z Burgundii, gmach nawiązuje do stylu kościołów awiniońskich, przede wszystkim kościoła Saint Marital. Uwagę zwraca ośmioboczna wieżyczka udekorowana przez motywy kwiatonu, charakterystyczna dla gotyckiej architektury papieskiego miasta. Prezentowana praca jest niebywała w akwarelowym dorobku prac artystki. Muter wypracowała niepowtarzalny styl dla tego rodzaju podłoża operując luźną plamą barwną na praktycznie niezamalowanym tle. Praca została opracowana wręcz w malarski sposób mimo pozostawienia przez malarkę dużych połaci niezamalowanego papieru w partii nieba. Mury średniowiecznych kamieniczek oraz wieża katedry zostały ukazane z całą ciężkością i dostojnością kamiennych konstrukcji. W nietuzinkowy dla swoich akwareli sposób, Muter położyła czarny kontur wypełniając go światłocieniowym modelunkiem. Miejski pejzaż artystka ożywiła przez czyste akcenty ochr, ultramaryny i seledynowej zieleni w obrębie okiennic i drzwi kamieniczek oraz w partiach ukazujących suszące się pranie. Rewers prezentowanej pracy należy również do nietypowych rozwiązań w obrębie akwarelowe twórczości Meli Muter. Odwrocie ukazuje pasące się krowy. Jest to wyjątkowy dla Muter temat bowiem motywy animalistyczne w dorobku artystycznym malarki są niezwykle rzadkie, a Muter w historii sztuki zapisała się jako niezwykła portrecistka i autorka prowansalskich pejzaży. Również w tym przypadku, artystka nie zrezygnowała z zabiegu pozostawiania niezamalowanych fragmentów papieru uzyskując w ten sposób wyjątkowy efekt malarski. W nawiązaniu do awersu pracy, sylwetki zwierząt również zyskały na przestrzenności. W prezentowanej akwareli, pod względem stylistycznym Muter zbliżyła się do twórczości Paula Cezanne’a. Niewątpliwie prezentowana praca wyróżnia się na tle znanych realizacji artystki, zarówno pod względem rzadko podejmowanego tematu, jak i malarskiego sposobu budowania kompozycji.
Biogram artysty
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie do Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

ID: 66670

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem