ART OUTLET: Sztuka Współczesna

24 stycznia 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
20

Jerzy Mierzejewski
(1917 Kraków - 2012 Warszawa)

"Kirkut II", 1968 r.

olej/płótno, 80 x 100 cm

sygnowany i datowany l.d.: 'Jerzy Mierzejewski 1968'

opisany na blejtramie: 'JERZY MIERZEJEWSKI - "KIRKUT" II 1968'

Estymacja: 22 000 - 30 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Malarz ustawia nas w różnych egzystencjalnych sytuacjach, w których sam się znajduje. W tym sensie malarstwo Jerzego Mierzejewskiego łączy się z filmem, że poprzez patrzenie stapiamy się z jego bohaterem, zostajemy ustawieni w centralnych punktach jego życia, uczymy się symboliki jego prywatnego świata. Czasem pejzaż podkreśla brak człowieka. I być może ten właśnie wymiar ludzkiej obecności działa najpotężniej – obecność przez negację. Działa on poprzez antycypację, oczekiwanie, natężenie uwagi, wyobraźnię, to, co niedopowiedziane, przerwane jakby w połowie, niedokończone. Znany jest on przede wszystkim tym, którzy kogoś stracili. (…) O obrazach Mierzejewskiego mówi się, że ukazują spokój, przeniknięte są ciszą, a także, że są to pejzaże metafizyczne. Wydaje się jednak, że pokazywanie przemijania zwykle łączy się z tematem trwania czy wieczność, drugą stroną obrazowania spokoju jest przeniknięcie głębokim niepokojem. Można odnieść wrażenie, że to właśnie niezwykle pieczołowita kompozycja w owej dialektyce przemijania i trwania, w sposób formalny zapewnia odniesienie do tego co niezmienne i uniwersalne. Tematy obrazów, najczęściej dotyczące prywatnych wydarzeń, dzięki dyscyplinującej ramie kompozycji, precyzyjnym układom geometrycznym, które malarz najwyraźniej ukochał, stają się indywidualną opowieścią rzuconą na tło wieczności”.
Anna Szyjkowska-Piotrowska, Ktoś przed chwilą tu był, [w:] Jerzy Mierzejewski. Malarstwo, Rysunek, katalog wystawy w Płockiej Galerii Sztuki, Płock, 2013, s. 37-38
Biogram artysty
W latach 1937-39 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Mieczysława Kotarbińskiego. Dyplom uzyskał w 1956 r. W latach 1944-46 uczestniczył w organizacji i pierwszych wystawach Związku Polskich Artystów Plastyków, w latach 1954-60 był prezesem sekcji malarskiej Związku w Warszawie. Związany był również z Wyższą Szkołą Teatralną i Filmową w Łodzi, gdzie pełnił funkcję dziekana Wydziału Operatorskiego, Wydziału Reżyserii, a także prorektora. W 1976 roku został mianowany profesorem nadzwyczajnym, a w 1990 profesorem zwyczajnym. Przez długi czas przebywał za granicą, wiele wystawiał w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Belgii, Niemczech, między innymi na wystawie "The Selective Eye" w Grown Tower Gallery w Los Angeles (1970), gdzie obok prac J. Mierzejewskiego eksponowane były dzieła Picassa, Chagalla, Braque'a. Pod koniec lat 80. artysta powrócił na stałe do Polski. W 1997 był laureatem Nagrody im. J. Cybisa. W 2004 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się duża wystawa Mierzejewskich - Jerzego, jego brata, Andrzeja oraz ich ojca, Jacka. W 2006 roku Jerzy Mierzejewski otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa PWSFTviT w Łodzi.

ID: 52853

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem