17 i 18 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

ART OUTLET: Sztuka Współczesna (wyniki)

24 stycznia 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
3

Edward Dwurnik
(1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

"Święta rodzina bez tatusia", z cyklu "Robotnicy", 1986 r.

olej/płótno, 146 x 114 cm

sygnowany, datowany i opisany p.g.: 'DWURNIK | 1986 | ŚWIĘTA RODZINA BEZ | TATUSIA'

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '1986 | DWURNIK | NR: XVI - | 180 | 1164 | ŚWIĘTA | RODZINA | BEZ | TATUSIA'

Cena wylicytowana: 20 000
Estymacja: 17 000 - 25 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Niemcy
Literatura
- Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001, (wydane jako dodatek do katalogu wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", (08.09-07.10.2001), Cykl XVI, poz. 180, nr 1164
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Dzieło pochodzi z cyklu „Robotnicy”, powstałego w latach 1975-91, w którym Edward Dwurnik krytycznie komentował otaczającą go rzeczywistość PRL-u, portretując klasę pracującą, jej codzienność i zmartwienia. Malarz w swoich cyklach („Sportowcy”, „Romantycy”) często zestawiał ze sobą tematy historyczne, narodowe i współczesne. Oprócz scen figuratywnych, Edward Dwurnik malował również weduty z lotu ptaka, używając mocnego konturu i charakterystycznych odcieni błękitu. Jego mistrzem był malarz-samouk Nikifor Krynicki, od którego czerpał swój charakterystyczny styl.
Tytuł obrazu „Święta rodzina bez tatusia” nawiązuje do tematu znanego w malarstwie chrześcijańskim od wieków, którego bohaterami zwykle są Maria i Józef z dzieciątkiem Jezus. Tutaj widzimy matkę z dwójką dzieci, namalowane w sposób ekspresjonistyczny, a nawet karykaturalny. W żadnym stopniu nie przypominają wyidealizowanych figur świętych z obrazów podejmujących ten sam motyw. Płótno w prześmiewczy sposób komentuje społecznie uznawany model „idealnej” rodziny, w której aktywni powinni być obydwoje rodzice. Dumnie wyprostowana matka ubrana w elegancki strój, który uzupełnia lisia etola, nie sprawia wrażenia by potrzebowała pomocy przy opiece nad swoimi pociechami.
Biogram artysty
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

ID: 65161

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem