Sztuka Współczesna. Konceptualizm (wyniki)

29 listopada 2018, godz. 20:00
Powrót do katalogu
220

Andrzej Dłużniewski
(1939 Poznań - 2012 Warszawa)

"Nieon XIX", 2005 r.

kredka, kolaż/papier, 30 x 21,5 cm

sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'Nieon XIX A. Dłużniewski '96'

na odwrociu dedykacja

Cena wylicytowana: 8 000
Estymacja: 8 000 - 12 000
Pochodzenie
- dar od artysty
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Seria „Nieon” Andrzeja Dłużniewskiego złożona jest z prac o charakterze „antyportretów” w technice kolażu, które przedstawiają symbolicznie ukazaną figurę ludzką. Na przestrzeni lat artysta wypełniał figury rozmaitą „zawartością” – były to fotografie, wycinanki z gazet, mapy, kartki na żywność. W ten sposób artysta przekładał na język wizualny zwroty codziennego języka, takie jak „z głębi serca”, „tylko głupstwa mu w głowie”, „pełen wątpliwości”, „ma serce z kamienia”. Dla Dłużniewskiego prace z serii „Nieon” stanowiły portrety osób, z którymi nie mógłby się porozumieć. Seria tworzona z odpadków codzienności była grą z językiem, literaturą, sztuką.
Biogram artysty
W latach 1958-60 studiował architekturę na Politechnice Wrocławskiej, w latach 1960-61 jako wolny słuchacz uczęszczał na Wydział Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1961 roku pracował w Telewizji Polskiej jako rekwizytor i inspicjent, a po opublikowaniu jego opowiadań we "Współczesności", także jako młodszy redaktor. W 1962 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Mariana Wnuka i w Pracowni Projektowania Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena, które ukończył w 1968 roku. Był jednym z najbadziej konsekwentnych artystów awangardowych, a swoje spójne tematycznie i stylistycznie prace realizował w różnych technikach, m.in. malarstwie, rysunku, fotografii, plakatu, interesował się również literaturą i lingwistyką. Jego twórczość często posiłkuje się słowem, przez co jego dzieła są zbliżone do konceptualizmu. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro (2003) oraz nagrody im. Jana Cybisa (2006).

ID: 64841

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem