ART OUTLET: Sztuka Dawna (wyniki)

20 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
14

Henryk Hayden
(1883 Warszawa - 1970 Paryż)

Pejzaż z Creysse, 1929 r.

olej/płótno, 38 x 46 cm

sygnowany l.d.: 'Hayden'

Cena wylicytowana: 24 000
Estymacja: 25 000 - 40 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Pejzaż był jednym z podstawowych malarskich zajęć Henryka Haydena. Na przestrzeni lat i dekad jego obrazy zmieniały się, nie zmieniła się jednak wrażliwość na otaczający świat. W 1907 roku, odbywszy studia na Politechnice Warszawskiej, Hayden osiadł w Paryżu, by tworzyć w artystycznej stolicy świata. W 1915 roku doszedł do rozwiązań kubistycznych: "Przyswoiłem sobie w 1915 roku, po tym jak przez kilka lat chłonąłem i ‘trawiłem’ francuskie malarstwo. Doprowadziło mnie to, na zasadzie twórczej syntezy i bez świadomości, że tak się dzieje, do eksperymentów, które zaprzątały wówczas Picassa i Braque’a" (Anisabelle Berès, Michel Arveiller, Au temps des cubistes 1910- 1920, Paris 2006, s. 252). Przełom lat nastych i dwudziestych przyniósł istotne zmiany w twórczości Haydena, które stylistycznie trwają w latach 20. i 30. Choć praktykowanie kubizmu nie było dla malarza związane ze ścisłymi zasadami, po kilku latach mógł się poczuć zmęczony tą formułą. Owo znużenie czy, ściślej mówiąc, wyzwolenie się z niego znalazło najpełniejszy wyraz w pełnym światła malarstwie pejzażowym. Był to proces równoległy do powszechnego w tym czasie nawrotu wśród malarzy europejskich do klasycyzmu. To doświadczenie wyniszczającej wojny miało skłonić większość twórców do próby nawiązania kontaktu z tradycją, która jeszcze niedawno była przez niektórych uważana za zbędny balast. Lata 20. i 30. to początek wyjazdów na południe Francji do Cassis i Sanary. Tam powstają pełne żywych kolorów obrazy budowane miękko kładzioną plamą. Zakręcająca droga i leżące przy niej miasteczko nie zostało rozpoznane. Jednak charakter obrazu i południowe światło upewniają, że jest to południe Francji.
Biogram artysty
Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

ID: 65401

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem