ART OUTLET: Sztuka Dawna (wyniki)

20 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
13

Bolesław Biegas
(1877 Koziczyn k. Ciechanowa - 1954 Paryż)

"Zatoka" ("La baie de la mer"), 1924 r.

olej/tektura, 69 x 50 cm

na odwrociu papierowa nalepka paryskiej odlewni Blanchet-Landowski, nalepka transportowa oraz nalepka z opisem pracy

Cena wylicytowana: 42 000
Estymacja: 40 000 - 55 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Bolesław Biegas. Malarstwo i rzeźba, wystawa stała, Muzeum Mazowieckie w Płocku, od 2011
Literatura
- Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 273 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Twórczość Bolesława Biegasa to zjawisko odrębne na tle sztuki polskiej doby symbolizmu. Ten wybitny rzeźbiarz swoje pierwsze obrazy stworzył około 1900 roku, podczas studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1901 roku zamieszkał w Paryżu, stając się ważną osobistością polskiej kolonii artystycznej nad Sekwaną.
Twórczość malarską Biegasa należy widzieć jako zjawisko komplementarne do jego prac rzeźbiarskich. Także w malarstwie interesowała go zagadka istnienia i tajemnica ludzkiej duszy. Często, jako artystyczną inspirację Biegasa, podaje się twórczość Gustave'a Moreau i Arnolda Böcklina. Jego poetycko-malarskie wizje były jednak niezależne od jakichkolwiek prądów w sztuce XIX i XX stulecia. Biegas artystycznie wypowiadał się w cyklach malarskich, w których rozwijał nurtujące go wizje. Prezentowana "Zatoka" należy do cyklu "Mistyka nieskończoności", w ramach którego malarz tworzył nokturnowe pejzaże skąpane w księżycowym blasku. Wyimaginowane krajobrazy zaludniał alegorycznymi figurami zjaw, postaci mitologicznych, kochanków.
"Zatoka" to tajemniczy, nawet nieco złowrogi portret samotnego cypla omywanego przez lazurowe wody morza. Krajobraz wypełniają ciemne sylwety cyprysów, drzew kojarzonych z żałobą, ale i nieśmiertelnością. Dominantę kompozycji stanowi kamienny pałac z rozświetlonymi oknami. Biegas elementy jego architektury zamienił w ludzkie twarze, co wzmaga wrażenie fantasmagorycznej wizji artysty.
Biogram artysty
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

ID: 65557

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem