Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
58

Emil Lindemann
(1864 Warszawa - 1945 Ozorków k. Łodzi)

Modlitwa, 1912 r.

olej/płótno, 73 x 59 cm

sygnowany i datowany l.d.: 'Emil Lindeman | 1912'

opisany na odwrociu: 'E. Lindeman | "Modlitwa"'

Cena wylicytowana: 11 000
Estymacja: 9 000 - 12 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Emil Lindeman to nieco zapomniany, lecz popularny w epoce warszawski malarz. Edukację artystyczną odebrał w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, a następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Był jednym z uczniów Jana Matejki, którzy pomagali mistrzowi przy pracach nad polichromią mariacką. W 1890 roku wyjechał do Paryża, gdzie studiował w École Nationale Supérieure des Beaux-arts, prywatnej Académie Julian i Academie Collarosi. Odbył podróż do Italii oraz Petersburga, aby w 1897 roku osiąść na stałe w Warszawie. Lindeman często zajmował się monumentalnym malarstwem naściennym o tematyce sakralnej. To jednak malarstwo sztalugowe stanowi najważniejszą gałąź jego twórczości. Tworzył pejzaże i sceny rodzajowe, głównie z Mazowsza, Wileńszczyzny czy Wołynia. Prezentowana scena zatytułowana „Modlitwa” przedstawia trzy chłopki klęczące przed ołtarzem. Lindeman podjął tutaj popularny w epoce temat ludowej pobożności, której towarzyszy barwny folklor. Artysta zderzył kontemplacyjny nastrój sceny z malowniczym ubiorem kobiet.
Biogram artysty
Studiował w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Podczas nauki otrzymał w ramach konkursu państwowego szkół rysunkowych list, pochwalny od Akademii petersburskiej. W latach 1888-89 i 1889-90 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki. Od jesieni 1890 przebywał w Paryżu, gdzie kształcił się w Ecole des Beaux Arts, w Academie Julian u W. A. Bouguereau i w Academie Colarossi u R. Collina. W 1897 udał się w podróż do Neapolu, Rzymu i Petersburga; w Rzymie uczęszczał do Królewskiego Instytutu Sztuk Pięknych. Główną domeną jego działalności było malarstwo ścienne i jego konserwacja. Malował także niedużych rozmiarów obrazy olejne i akwarele, głównie o tematyce pejzażowej z Wileńszczyzny, Wołynia, okolic Warszawy, Nałęczowa, Krynicy, a także weduty z miast polskich i europejskich. U schyłku życia malował najczęściej kwiaty. Wystawiał w Warszawie: TZSP, Salonie Krywulta, Salonie Artystycznym, Salonie Garlińskiego, w Krakowskim TPSP, Wilnie, Lwowie, Lublinie, Katowicach, Częstochowie, Poznaniu, Gdyni, jak również za granicą: w Berlinie, Darmstadt, Londynie i Chicago.

ID: 65003

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem