Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
57

Michał Hieronim Sumiński
(1820 Osna - 1898 Tharandt)

Starzec (wg Balthasara Dennera), 1840 r.

olej/płótno (dublowane), 89 x 74 cm

sygnowany i datowany p.śr.: 'GMH Suminski | 1840'

Cena wylicytowana: 16 000
Estymacja: 18 000 - 24 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Przynajmniej od XVI wieku w Europie artyści współpracowali z naukowcami przy ilustrowaniu ich rozpraw. Rodziło to wiele trudności, ponieważ wykonujący wolę autora tekstu rysownik nie musiał wcale rozumieć, co ilustruje, a taki brak zrozumienia spowalniał pracę. René-Antoine Ferchault de Réamur, sławny francuski przyrodnik żyjący w XVIII wieku uważał, że nawet zdolny i inteligentny artysta musi być przy takiej pracy nadzorowany, ponieważ „jest niemożliwe, by [rysownik] posiadł wiedzę autora książki, jeśli autor nie będzie ‚prowadził’ jego pędzla” (cyt. za: Lorraine Daston, Peter Galison, Objectivity, New York 2010, s. 86). Dlatego przynajmniej kilku ważnych przyrodników – począwszy od połowy XVIII wieku – uczyło się również rysunkux. Należeli do tej grupy Konrad Gesner, Jan Swammerdam czy Charles Plumier. Nie każdy jednak mógł nauczyć się rysunku. Ze względu na brak czasu czy zdolności. Kartezjusz, borykający się z trudnościami w zilustrowaniu swojej rozprawy (Météores, 1637), nie ufając swoim talentom rysunkowym, pisał w liście do Constantijna Huygensa, że prędzej człowiek głuchoniemy od dziecka przemówi niż on nauczy się rysować (op. cit., s. 87). Podobnych trudności nie miał Michał Hieronim Leszczyc-Sumiński, artysta i uczony – autor „Starca”. Był botanikiem, który jako pierwszy odkrył i przedstawił pełny cykl rozwoju paproci (tzw. przemiana pokoleń), przyczyniając się tym samym do obalenia linneuszowskiego podziału roślin na jawno- i skrytopłciowe. Wyniki ogłosił w napisanej po niemiecku pracy pt.: „Przyczynek do poznania historii rozwoju paproci” (Zur Entwicklungs Geschichte der Färrnkräuter, Berlin 1848). Została ona opatrzona sześcioma barwnymi, litografowanymi tablicami jego autorstwa. Nie mogło być mowy o niezrozumieniu między przyrodnikiem a ilustratorem. Pochodząc z bogatej, hrabiowskiej rodziny, Sumiński nie kształcił się wyłącznie na artystę. Wszędzie, gdzie osiadał, pobierał poza podstawową edukacją również lekcje rysunku i malarstwa. I tak przebywając z rodziną w Toruniu w latach 20. XIX wieku uczył się u Karla Neuschellera oraz Friedricha Völckera. Naukę kontynuował również, osiadłszy w Berlinie. I choć nie wiadomo dokładnie, jak przebiegała artystyczna edukacja Sumińskiego, wiemy, że porzuciwszy naukę, zajął się kolekcjonerstwem, konserwacją obrazów i malowaniem. Zapewne dzięki protekcji wujów Apolinarego Pantaleona i Kazimierza Ludwika Dąmbskich odebrał w listopadzie 1843 roku w Charlottenburgu z rąk króla pisemną zgodę na używanie nazwiska hr. Leszczyc-Sumiński. W 1844 podarował królowi namalowany przez siebie obraz „Mahomet piszący Koran podczas hidżry”, który monarcha wystawił na widok publiczny w królewskiej galerii w pałacu Bellevue pod Berlinem (obraz przewieziony w 1866 do pałacyku Leineschloss w Hanowerze spłonął podczas II wojny światowej). Był więc w tym czasie czynnym artystą. Gdy Sumiński osiadł w latach 60. w Tharandt, zaczął ją rozbudowywać, tworząc to, co nazywano potem Villa Sumiński. Założył w niej galerię mieszczącą jego pokaźne zbiory malarstwa, tzw. chińszczyzny (przedmiotów pochodzących ze Wschodu), przedmiotów z kości słoniowej oraz mebli. Zgromadził 350 obrazów – nie wiadomo, jaki był poziom tych zbiorów, ponieważ kolekcja została rozproszona pod koniec XIX wieku i na początku wieku XX. „Starzec” jest więc przedmiotem unikalnym. Jedną z pasji Sumińskiego była konserwacja obrazów. Wiadomo, że kupował obrazy znanych artystów znajdujące się w złym stanie zachowania. Po przeprowadzanej przez niego konserwacji ozdabiały galerię w Villa Sumiński.

ID: 64834

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem