Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
35

Bolesław Biegas
(1877 Koziczyn k. Ciechanowa - 1954 Paryż)

"Wampir w postaci pająka/prusaka" ( "Le vampire araignée"), 1915-16

olej/tektura, 22 x 17,5 cm

sygnowany p.d.: 'B. Biegas'

na odwrociu papierowe nalepki z opisem pracy

Cena wylicytowana: 28 000
Estymacja: 30 000 - 40 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Bolesław Biegas. Malarstwo i rzeźba, wystawa stała, Muzeum Mazowieckie w Płocku, od 2011
- Wystawa artystów malarzy i rzeźbiarzy polskich na rzecz Inwalidów Polskiej Armii we Francji, Pałac Hrabiego Mikołaja Potockiego, Paryż, 30 listopada 1918 - styczeń 1919, nr 10
Literatura
- Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 270 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Okres Wielkiej Wojny Biegas spędził w Paryżu. Wtedy porzucił rzeźbę na rzecz rozwoju swojej kariery malarskiej. Artysta stworzył wówczas pierwsze obrazy z serii „Wampiry wojny”, cykl-memento dotyczący okrucieństwa wyrządzanego ludziom przez ludzi. Jego wampiry przybierały postaci chimer, harpii czy sfinksów, słoni czy aniołów śmierci, które sadystycznie zadają ból i cierpienie. Prezentowany wampir ukrył się pod postacią pająka/prusaka. W jego postaci pobrzmiewają grafiki i rysunki, tzw. noir, Odilona Redona tworzone pod koniec XIX wieku („Płaczący pająk”, 1881, kolekcja prywatna czy „Uśmiechający się pająk”, 1887, litografia). Pająk Biegasa wydaje się nieco bierny i apatyczny. Być może w ten sposób artysta diagnozował ludzi czasu wojny – nie tylko jako agresorów, ale i pasywnie trwających w koszmarze konfliktu.
Biogram artysty
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

ID: 65556

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem