Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
34

Bolesław Biegas
(1877 Koziczyn k. Ciechanowa - 1954 Paryż)

"Leda", 1928 r.

olej/sklejka, 71 x 49 cm

sygnowany l.d.: 'B. Biegas'

na odwrociu papierowe nalepki z opisem pracy

Cena wylicytowana: 38 000
Estymacja: 40 000 - 55 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Bolesław Biegas. Malarstwo i rzeźba, wystawa stała, Muzeum Mazowieckie w Płocku, od 2011
Literatura
- Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 272 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Leda” należy do serii „Mistyka nieskończoności”, którą Bolesław Biegas realizował od wczesnych lat 20. XX wieku, a zaprezentował na wystawie w Galerie André Seligmann 1925 roku. W pejzażu skąpanym niemal w księżycowej aurze umieścił skałę na tle wysokiego cyprysa. Obok stoi ujęta w erotycznej pozie dziewczyna, do które zbliża się łabędź. Drugi nadpływa, a biel jego piór kontrastowo odbija się w lustrze wody. Biegas wykreował nastrój tajemniczości bliski klimatowi symbolizmu przełomu wieków, szczególnie twórczości Arnolda Böcklina. Całość kompozycji utrzymana jest w czerniach i nasyconych odcieniach błękitu, na tle którego rozbłyskają akcenty fioletu, zieleni i bieli. Artysta wykorzystał historię Ledy, kochanki Zeusa, który obcował z nią pod postacią łabędzia. Opierając się na autorytecie mitologii, użył jej postaci, aby roztoczyć przed widzę enigmatyczną scenę z silnie erotycznym podtekstem.
Biogram artysty
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

ID: 65558

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem