Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
33

Szymon Mondzain
(1890 Chełm - 1979 Paryż)

Geografowie, około 1955 r.

olej/płótno, 78 x 89 cm

sygnowany pieczęcią pracowni artysty p.d.

na krośnie malarskim pieczęć pracowni artysty

Cena wylicytowana: 35 000
Estymacja: 40 000 - 60 000
Pochodzenie
- pracownia artysty
- kolekcja prywatna, Polska
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
W 1925 roku francuski malarz Jean Launois wyprawił się w podróż do Algierii, zabierając ze sobą Szymona Mondzaina. Pierwsze obrazy Mondzaina podejmujące tematykę algierską zostały wystawione w Paryżu w tym samym roku. Wyjechawszy raz do Algierii, Mondzain pokochał tę ziemię i począwszy od 1933 roku dzielił czas pomiędzy Algier a Paryż, stale wystawiając w stolicy Francji. Płótna o tematyce algierskiej eksponował na wystawie Alger par Mondzain. Toiles recentes 1933-1934, opatrzonej wstępem przez cenionego krytyka Louisa Vauxcellesa w Galerii Allard. Jego twórczość doceniono również w samym Algierze, o czym świadczy zlecenie realizacji monumentalnego malowidła do pawilonu algierskiego na Światową Wystawę w Paryżu (1937). Ważnymi wielkoformatowymi zleceniami były malowidło ścienne dla École Normale w Ben Aknoun, a następnie mural w Tlemcen, którego studium przygotowawcze zatytułowane „Geografowie” prezentujemy na aukcji. „Geografowie” są w pełni samodzielną i skończoną kompozycją, którą charakteryzuje pewnie i precyzyjnie wykreślony kontur. Przy stole w ascetycznie umeblowanym pomieszczeniu zgromadzili się dwaj mężczyźni, jeden w szmaragdowej szacie, natomiast drugi w barwnym stroju arlekina. Dyskutują przy znajdującym się na stole globusie. Tytuł nadany pracy widzi w dwóch mężczyznach geografów. O ile nie mamy wątpliwości w przypadku pierwszego wodzącego palcem po globusie mężczyzny, o tyle we wspartym o stół arlekinie trudno widzieć naukowca. Odpowiedzią na dręczącą kwestię tożsamości może być podobieństwo dwóch mężczyzn, które pozwala widzieć w nich tę samą osobę. Mężczyzna w szmaragdowej szacie może zatem symbolizować racjonalność i precyzję myśli, niczym prymat rysunku względem koloru w sztuce, natomiast arlekina można wiązać z warstwą emocjonalną i sensualną przypisywaną zazwyczaj barwie. Porównanie rysunku i barwy, disegno i colore, było punktem zapalnym renesansowej dysputy o prymat jednego z nich, prowadzonej przez florenckich mistrzów z weneckimi kolorystami. Szymon Mondzain będąc wielbicielem sztuki włoskiej doby Quattrocenta i Cinquecenta mógł być powrócić w prezentowanym obrazie do najgłośniejszej teoretycznej dysputy renesansu.
Biogram artysty
Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Naukę kontynuował w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 roku i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. Odbywał plenery w Bretanii i Hiszpanii. Wielokrotnie uczestniczył w paryskich Salonach Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920), Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 roku wielokrotnie odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.

ID: 65683

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem