Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
29

Alicja Halicka
(1894 Kraków - 1975 Kraków)

Para na plaży, lata 30. XX w.

olej/płótno, 38 x 46 cm

sygnowany p.g.: 'Halicka'

Cena wylicytowana: 30 000
Estymacja: 30 000 - 45 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Alicja Halicka. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 2011
Literatura
- Alicja Halicka. Mistrzowie École de Paris, tekst Krzysztof Zagrodzki, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2011, s. 75 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Para na plaży” pochodzi z lat 30. XX wieku. Artystka jest już po okresie kiedy mierzyła się z zagadnieniami ważnymi dla kubistów. Jej wszechstronny talent używa teraz rysunku jako głównego twórczego narzędzia. Kolor, żywy, ale też delikatny rozlewa się w obrazie, nie pokrywając płaszczyzn w całości. W ten sposób Halicka tworzy swój wyjątkowy, łatwo rozpoznawalny – dzięki sile artystycznej wizji – malarski świat. Alicja Halicka to jedna z najciekawszych polskich artystek XX wieku. Wychowała się w zamożnej, zasymilowanej żydowskiej rodzinie w Krakowie. Studiowała przez kilka miesięcy w Monachium w pracowni Simona Hollósy’ego. Tam nie tylko pierwszy raz mogła pomyśleć o sobie jako o malarce, ale też zetknęła się z malarstwem niemieckim przełomu wieków (Lovis Corinth, Hans Thoma, Franz von Lenbach) oraz z malarstwem dawnych epok. Jeszcze w tym samym roku Halicka osiadła w Paryżu, by spędzić tu resztę swojego długiego życia. Przyjaźni się z przebywającymi nad Sekwaną polskimi artystami i staje się częścią międzynarodowego, artystycznego życia. Razem z nowo poślubionym malarzem, Żydem polskiego pochodzenia – Ludwikiem Markusem (dla Francuzów: Louis Marcoussis) zamieszkali na Montmartrze. Wpływ Markusa na życie malarki można nazwać przemożnym. Z jednej strony niewątpliwie dużo czerpała dzięki przyjaźni z nim, z drugiej strony Markus, uważający na przykład, że „jeden kubista w domu wystarczy” działał na pewno jako ograniczenie dla jej artystycznych zamierzeń. Być może z tego powodu, a może w wyniku specyficznej dyspozycji malarka pisała: „(…) moje malarstwo nie należy do żadnej szkoły. Nie jestem ani kubistką, ani naturalistką, ani impresjonistką, ani surrealistką. Po prostu pragnę wyrażać poetyckość (…)” (Stefania Ciesielska-Borkowska, W Paryżu – u Halickiej, „Dziennik Polski” nr 309, 31 grudnia 1957).
Biogram artysty
Malarka, ilustratorka, dekoratorka wnętrz, projektantka scenografii do sztuk teatralnych i baletów, autorka książki "Wczoraj", opisującej wspomnienia z okresu paryskiego autorki oraz jej męża, malarza Ludwika Marcoussisa (Ludwik Markus, 1883-1941). Malarstwa uczyła się początkowo na kursach prowadzonych przez Marię Niedzielską u Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa i Józefa Pankiewicza. W 1912 roku wyjechała na studia do Monachium, pod koniec tego roku do Paryża, gdzie osiadła na stałe. Wraz z mężem związana była ze środowiskiem artystycznym Paryża - przyjaźnili się z Jeanem Miro, Mojżeszem Kislingiem, Julesem Pascinem, Hansem Arpem, Andre Bretonem, Leopoldem Zborowskim, Tristatnem Tzarą. W latach dwudziestych projektowała dekoracyjne tkaniny i tapety, wystawiała też swoje prace w galeriach w Paryżu i Londynie. Ogółem odbyło się 38 wystaw indywidualnych artystki m.in. w Warszawie, Neapolu, Bombaju, Rzymie, Ankarze. Malowała głównie portrety, pejzaże i martwe natury. Zajmowała się także ilustratorstwem.

ID: 65687

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem