Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
28

Mela Muter (Maria Melania Mutermilch)
(1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Portret mężczyzny z fajką

olej/płótno, 65 x 54 cm

sygnowany p.g.: 'Muter'

Cena wylicytowana: 130 000
Estymacja: 140 000 - 180 000
Pochodzenie
- dom aukcyjny Millon & Associes, marzec 2015
- kolekcja prywatna, Poznań
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Portret mężczyzny z fajką imponuje malarską brawurą i uchwyceniem charakteru przedstawionego mężczyzny. Unoszenie fajki, będące wprowadzeniem do kompozycji ruchu i ożywieniem, należy do stosunkowo rzadkich zabiegów, używanych przez Muter w portretach. W zasadzie większość głosów krytyki, odnoszących się do twórczości artystki, dotyczyła właśnie malarstwa portretowego. Muter, od początków XX wieku obracająca się w kręgach paryskiej elity intelektualnej, nie była zwyczajną portrecistką. Nie przyjmowała wszystkich zamówień. Choć pozowało jej wiele sław, nie każdą z nich chciała namalować. Powiodło się na przykład wybitnemu kompozytorowi Albertowi Rousselowi. Jego przyjaciele zamówili z okazji jego 60. urodzin (1929) portret u Muter. Opis, jaki artystka pozostawiła z ich pierwszego spotkania, wyjaśnia, jaką rolę odgrywało psychiczne zaangażowanie w pracę, którą miała wykonać. Spotkali się w jego mieszkaniu, by Muter mogła zobaczyć go w naturalnym otoczeniu. Spotkawszy kompozytora, artystka odczuła niepokój o losy powierzonego zadania: „Nie odnajdowałam w tej postaci wizerunku uwielbianego przeze mnie twórcy; obawiałam się, że nie będę w stanie namalować czegoś dobrego” (Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich. Mela Muter 1876-1967, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, Warszawa 1994, s. 34). Zdezorientowana tą sytuacją Muter nalega, by Roussel pokazał jej miejsce, w którym komponuje. W końcu, pokonując pewien opór z jego strony, wchodzi do pokojów, gdzie poza nim nikt nie miał wstępu. Dopiero możliwość zajrzenia w intymny świat modela spowodowała, że jest gotowa do namalowania jego podobizny. „Jak tylko weszłam do tego zacisznego pomieszczenia, ujrzałam od razu w mojej wyobraźni przyszły portret całkowicie już wykończony. (…) Nie pozostawało nic innego, jak wziąć się do pracy, mając przed sobą czyste płótno. Wizja określała wszystkie moje dotknięcia pędzlem, kolory. Musiałam już tylko posłusznie i możliwie najwierniej poddawać się tym imperatywom” (op. cit., s. 34).
Biogram artysty
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

ID: 65245

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem