Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
26

Mela Muter (Maria Melania Mutermilch)
(1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Macierzyństwo, około 1909 r.

olej/tektura, 110 x 90 cm

sygnowany l.g.: 'Muter'

na odwrociu papierowe nalepki aukcyjne

Cena wylicytowana: 400 000
Estymacja: 450 000 - 600 000
Pochodzenie
- dom aukcyjny Artcurial, Paryż, październik 2012
- kolekcja prywatna, Poznań
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Macierzyństwo” to portret matki z dzieckiem podniesiony do rangi personifikacji. Nie jest to jednak, co autorom europejskim stosującym personifikacje zdarzało się dość często – postać „gładka” i bezcielesna, a konkretny, posiadający ciało człowiek. Wygląd kobiety mógłby wskazywać, że jest nie matką lecz babcią dziecka. Można to jednak kłaść na karb ciężkiego, wymagającego życia, które ją postarzyło. Jak na kilku innych obrazach, malarka przedstawia rozpiętą bluzkę i wysuniętą pierś, sugerując, że dziecko było albo będzie karmione. Jeśliby chcieć złapać wzrok kobiety, odnosi się wrażenie, że raczej błądzi nim przed sobą niż kontempluje widok swojego nakarmionego dziecka. Mela Muter jako wybitna portrecistka potrafiła wyrazić bardzo dużo za pomocą dłoni. Gesty sugestywnie przekazują emocje. Matka na obrazie trzyma jedną ręką dziecko. Szczególnie interesująca i wyeksponowana jest druga, lewa ręka. Ambiwalentny gest może wskazywać, że kobieta prosi czy żebrze. Albo że wysuwa dłoń, żeby coś przyjąć, choć jako matka przede wszystkim daje. Ta wyciągnięta dłoń wzmaga werystyczną intensywność portretu. „Macierzyństwo” (110 x 90 cm) jest bardzo podobne w kompozycji, charakterze i wymiarach do „Macierzyństwa” z kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich (100 x 80 cm). Wymieniona kompozycja również pochodzi z 1909 roku – można więc założyć, że powstały w krótkim odstępie czasu. Użycie czarnego konturu, przypisywane wpływowi malarstwa Władysława Ślewińskiego, przemawia za takim datowaniem. Obraz z kolekcji Nawrockich został zapewne przycięty – zdaje się, że kobieta wykonywała dłonią identyczny gest. Jeśli uważać ubranko dziecka za rozstrzygające – można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że jest to bretonka z dzieckiem. W identyczne beciki ubrane są na obrazach Muter bretońskie dzieci. Malarka trafiła w tamte strony, zafascynowana ludźmi i pejzażem, w 1901 roku. Wielokrotnie powracała tam, szczególnie latem, by malować i chłonąć atmosferę, która wcześniej zafascynowała starszych o pokolenie francuskich malarzy jak Paul Gauguin czy Vincent van Gogh.
Biogram artysty
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

ID: 65243

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem