Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
19

Wilhelm Kotarbiński
(1849 Nieborów - 1922 Kijów)

Przed włoską tawerną, 1880 r.

olej/płótno, 21 x 28,5 cm

sygnowany i datowany p.d.: 'Kotarbinski 80'

na krośnie malarskim papierowa nalepka opisana '11a' oraz trudne czytelne napisy

Cena wylicytowana: 35 000
Estymacja: 35 000 - 50 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Kotarbiński dał się poznać jako wybitny malarz akademicki, realizujący monumentalne tematy antyczne i biblijne. Na największą pochwałę zasługuje ich niemalże cyzelerska precyzja. „Przed włoska tawerną” wyróżnia się na tle jego oeuvre na kilka sposobów. Przede wszystkim zrezygnował z motywów aprobowanych przez akademie na rzecz stworzenia sceny rodzajowej i tym samym wyrażenia swoich ambicji realistycznych. Kompozycja obrazu została podzielona na dwa wyraźnie addycyjne względem siebie plany. Na pierwszym, zostały zgrupowane szkicowo uchwycone sylwetki ludzi, odpoczywających nieopodal tytułowej karczmy. Na osi kompozycyjnej umieścił tańczącą parę, która jako jedyna dynamizuje cały układ. Z kolei na drugim planie widoczny jest budynek i otaczająca go roślinność. W sposób dosłowny przeciwstawiono sobie świat ludzi z dominującym nad nimi otoczeniem. Frapujący jest sposób w jaki Kotarbiński potraktował światło – wyraźnie odróżnił sztuczne i naturalne, poprzez mistrzowskie operowanie walorem plamy barwnej. Prawa połowa pola obrazowego została poddana działaniu ostatnich promieni zachodzącego światła, które z jednej strony opromieniły ścianę budynku, a z drugiej utworzyły jasny pas ponad koronami drzew. Przeciwwagę stanowi rozjaśnione wnętrze karczmy, widoczne dzięki szeroko otwartym drzwiom.
Biogram artysty
Wilhelm Kotarbiński, brat stryjeczny Miłosza, malarza i rysownika. Studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza w latach 1867-71, a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 roku i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga; uczestniczył w wystawach kijowskiego Towarzystwa Artystycznego, a w 1893 roku był współzałożycielem Towarzystwa Malarzy Kijowskich. Wraz z Pawłem Swiedomskim, Michaiłem Niestierowem i Michaiłem Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-95). Był autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu Mykołaja Tereszczenki i w pałacu Bohdana Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych - z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Obrazy artysty rzadko pojawiają się na rynku sztuki, ponieważ większość jego dorobku artystycznego zaginęła lub uległa zniszczeniu w czasie I wojny światowej i rewolucji.

ID: 65531

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem