Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
18

Bohdan Kleczyński
(1851 Dubno - 1916 Kraków)

Na stepie, 1887 r.

olej/deska, 58 x 37 cm

sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Bohdan Kleczyński 87 Monachium'

na odwrociu rampy stempel monachijskiej wytwórni ram Konrad Barth & Comp. oraz papierowa nalepka tejże wytwórni

Cena wylicytowana: 90 000
Estymacja: 120 000 - 160 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- dom aukcyjny Christie's, Nowy Jork, październik 2007
- kolekcja prywatna, Warszawa
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Bohdan Kleczyński, znakomity przedstawiciel polskiej kolonii artystycznej w Monachium, znalazł się w Niemczech na początku lat 70. XIX wieku. Jego wyjazd nie miał związku ze sztuką, bowiem przyszły malarz studiował w Heidelbergu ekonomię. Artystyczną edukację rozpoczął dopiero około 1876 roku w Warszawie, w popularnej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Krótko uczył się we Florencji, aby przenieść się do Monachium w 1880 roku, gdzie uczył się w Akademii Sztuk Pięknych oraz pracowni Józefa Brandta. Ten nieformalny przywódca polskiej kolonii artystycznej nad Izarą wywarł na Kleczyńskiego przemożny wpływ – zarówno jeśli chodzi o podejmowane tematy, jak i repertuar środków malarskich. Malarstwo Kleczyńskiego zdradza również pokrewieństwa z wczesną fazą twórczości Józefa Chełmońskiego i sztuką Alfreda Wierusza Kowalskiego. W Niemczech artysta malował, podobnie jak inni polscy „Monachijczycy”, sceny rodzajowe: kuligi i sceny myśliwskie osadzone przeważnie na ukraińskich stepach. Swoje prace sprzedawał przede wszystkim zagranicą: w Anglii i Niemczech. Jego prace cieszyły się wzięciem wśród klienteli amerykańskiej i były nabywane do tamtejszych kolekcji, jak prezentowany obraz „Na stepie”, który przez dekady dekady pozostawał w prywatnej kolekcji w Stanach Zjednoczonych. „Na stepie” to praca unikalna ze względu na oryginalną oprawę z epoki. Została wyposażona w ramę zakładu znanego niemieckiego pozłotnika Konrada Bartha.
Biogram artysty
Bohdan Kleczyński był jednym ze znamienitszych malarzy należących do kręgu "polskich monachijczyków". Po studiach w Odessie i Krakowie, studiował ekonomię na uniwersytecie w Heidelbergu. Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1880 przebywał krótko we Florencji, a następnie zapisał się do Naturklasse w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Uczył się także w prywatnej szkole Józefa Brandta. W 1888 wrócił do ojczyzny i zajął się prowadzeniem gospodarstwa w Zielonym Rogu, a od 1889 w majątku Knyszkowice na Podolu, gdzie prowadził hodowlę koni. W 1918 przeniósł się do Krakowa. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe i myśliwskie, jeźdźców, sanny, kuligi, napady wilków oraz sceny, w których królowal motyw konia. W jego twórczości, ukształtowanej w kręgu Józefa Brandta, odnaleźć można również inspiracje malarstwem Juliusza Kossaka, Alfreda Wierusza-Kowalskiego i Józefa Chełmońskiego. W 1888 artysta wziął udział w jubileuszowej wystawie w Monachium, swoje prace wystawiał również na wystawach w Polsce - w TZSP (1879-1881, 1889) i w Salonie Krywulta (1883,1888-1889) w Warszawie oraz w TPSP w Krakowie (1881, 1883). Jego obrazy cieszące się dużym powodzeniem sprzedawano także w USA i Anglii. Dziś znane są właściwie tylko prace z tego monachijskiego okresu. Obrazy malowane w latach późniejszych na Ukrainie w większości zaginęły w czasie pierwszej wojny światowej.

ID: 65559

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem