Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
13

Tymon Niesiołowski
(1882 Lwów - 1965 Toruń)

"Pół-akt", 1958 r.

olej/płótno, 60 x 50 cm

sygnowany i datowany p.d.: 'Tymon 58'

na krośnie malarskim papierowa nalepka z opisem praz oraz fragment innej nalepki opisany na boku ramy: ‘Dr prof. Kiełczewska’

Cena wylicytowana: 75 000
Estymacja: 50 000 - 70 000
Pochodzenie
- własność profesor Marii Kiełczewskiej-Zaleskiej (1906-1980), geograf (?)
- kolekcja prywatna, Polska
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Lata powojenne przyniosły Tymonowi Niesiołowskiemu zasłużone uznanie. Twórca stał się ważnym organizatorem życia artystycznego. W kwietniu 1945 roku wyjechał z rodziną z Wilna do Torunia, gdzie został powołany na prezesa Zawodowego Związku Artystów Plastyków z siedzibą w Bydgoszczy oraz objął katedrę malarstwa sztalugowego w Sekcji Sztuki (rok później przemianowanej na Wydział Sztuk Pięknych) przy Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. W kolejnych latach aktywnie wystawiał, a jego prace formowały oblicze polskiej nowoczesności w sztuce po II wojnie światowej. Temat aktu zajmował Niesiołowskiego od początku kariery. W 1905 roku osiadł na stałe w Zakopanem, gdzie jego twórczość dojrzewała w atmosferze modernistycznych przemian. Artysta tworzył symbolistyczne kompozycje wywiedzione z historiozoficznej wizji dziejów („Król Duch”, 1909, Muzeum Narodowe w Warszawie) lub obrazy o egzystencjalnej wymowie w duchu malarstwa Ferdinanda Hodlera („Babie lato”, 1913, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy). W drugiej dekadzie XX stulecia żeńskie akty stały się dominującym tematem jego kompozycji. Autor sytuował je w wyidealizowanych pejzażach, odwołując się do tradycji starożytnej bukoliki. W XIX stuleciu akt zajmował centralne miejsce w procesie twórczym jako oś wielkoformatowych kompozycji akademickich. Tradycja kształcenia artystycznego, począwszy od Jacquesa-Louisa Davida, zakładała studia z antycznych gipsów, a następnie z żywego modela. W praktyce malarzy akademickich rysunek harmonijnego ciała ludzkiego, którego wyobrażenie zostało zaczerpnięte ze sztuki greckiej, stanowił prymarną czynność. Akademicy podczas przygotowania obrazów olejnych na początku konstruowali rysunkowo nagie postaci, aby następnie je „ubrać” i nałożyć kolejne warstwy malarskie. Swego rodzaju ideał w naśladowaniu ciała ludzkiego stanowiły dla artystów XIX stulecia kompozycje Jean-Auguste-Dominique’a Ingresa, przez współczesnych artyście uważane za nieco osobliwe („bizarre”) ze względu na wyrafinowany kanon piękna wynaleziony przez autora, w kolejnych dekadach stanowiły kanon, zajmując istotne miejsce w ekspozycji Luwru.
Biogram artysty
Studiował w latach 1900-05 w krakowskiej ASP u J. Mehoffera, S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W 1907-08, 1912 i 1928 podróżował do Monachium, Wiednia, Włoch i Paryża. Od 1905 r. mieszkał w Zakopanem, gdzie projektował wzory dla pracowni "Kilim". We jego wczesnej twórczości widoczne są wpływy secesji i malarstwa Paula Gauguina, później także Paula Cezanne'a i Augusta Renoir'a oraz Amadeo Modigliani'ego. Używał czystych, intensywnych kolorów, postacie i przedmioty obrysowywał wyrazistym konturem. Od 1928 roku był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie, a w latach 1945-60 na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska, ugrupowania Rytm oraz do Grupy Toruńskiej. Malował najchętniej akty we wnętrzach, kąpiące się kobiety, postacie z cyrku i z commedia dell'arte, kwiaty oraz pejzaże i widoki miejskie. Tworzył także na zamówienie portrety, rysował pocztówki, zajmował się grafiką, rzeźbą, pisał dramaty, opowiadania i powieści.

ID: 64348

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem