Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

13 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
6

Jacek Malczewski
(1854 Radom - 1929 Kraków)

Zadumanie. Na ganku w Lusławicach, 1920 r.

olej/płótno, 98 x 118,5 cm

sygnowany i datowany p.g.: 'J. Malczewski 1920'

Cena wylicytowana: 240 000
Estymacja: 250 000 - 350 000
Pochodzenie
- zakup w Salonie Sztuki Desa, Kraków
- kolekcja prywatna, Kraków
Opinie
- opinia Agnieszka Ławniczakowej z dn. 4 lipca 2008 r.
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Dwie postaci siedzą na ganku. Po czerwonym stroju można domyślać się osoby Dantego. Choć nie sposób mieć pewność, drugi mężczyzna bardzo przypomina Rafała Malczewskiego. Znajduje się w typowym dla portretowanych przez Jacka stanie – zamyślenia czy zadumania. Dookoła znajduje się wspaniała, świeża i zróżnicowana pod względem tonów roślinność. Delikatne światło przepełnia całą kompozycję, czyniąc zielenie świeżymi. Prawdziwym popisem malarskiego kunsztu jest sufit ganku, pod którym siedzą mężczyźni – gdzie mieszają się żółcień, róże i fiolety. Dante być może jeszcze przynajmniej raz „odwiedził” dwór w Lusławicach. Na obrazie „Na drodze życia” (DESA Kraków, grudzień 2008) postać ubrana na czerwono schodzi z ganku ku gazonowi. Wiadomo, że artysta rozczytywał się w „Boskiej Komedii”, trudno jednak domyślić się, dlaczego jej autor nawiedził polską wieś. Być może poeta, który został wybrany przez Boga, by odbyć podróż w zaświaty i poznać zakryte przed żyjącymi tajemnice, szczególnie w tym czasie interesował artystę. Dante wścibsko patrzy przez okno – granicę dzielącą świat zewnętrzny z wnętrzem, rozumianym też metaforycznie. Czy wielki poeta to projekcja zamyślonego Rafała Malczewskiego? Zadumanie to podstawowy stan przedstawianych przez Jacka Malczewskiego postaci. To dyspozycja, która powoduje, że świat w tle zaczyna się rozwijać i zaludniać przez różne stworzenia. Tylko dlaczego Rafał, początkujący malarz, ma na głowie wieniec laurowy, wieńczący zwykle skronie Dantego? Czy doszło do głosu zamiłowanie Jacka do przestawiania swoich malarskich modeli w chwili wolnej od pozowania. Siedzą na ganku, już jako ludzie – a nie postacie z malarskiego świata Malczewskiego. Ot, zwykła, rodzajowa scena? Jak to zwykle u artysty bywa – dużo niewiadomych i wspaniałe malarstwo.
Biogram artysty
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).

ID: 64222

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem