Sztuka Współczesna: Klasycy awangardy po 1945 (wyniki)

6 grudnia 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
19

Stefan Gierowski
(ur. 1925, Częstochowa)

"Król Dawid", 1956 r.

olej/płótno, 110 x 64 cm

sygnowany i opisany ołówkiem na blejtramie: 'Gierowski Król Dawid'

na odwrociu papierowa naklejka z opisem pracy w języku francuskim: 'Stefan GIEROWSKI | 12. “Le roi David” | huile 105 x 70' na odwrociu papierowa naklejka z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych z opisem pracy

Cena wylicytowana: 100 000
Estymacja: 100 000 - 130 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Zaprezentowana praca „Le roi David” („Król Dawid”) wyróżnia się w sposób szczególny na tle dorobku artysty. Gierowski zadebiutował w 1949 na wystawie przeglądowej zorganizowanej przez kielecki oddział ZPAP. Od połowy lat 50. młody twórca był związany przede wszystkim z Galerią Krzywe Koło, której współtworzył program wraz z Marianem Boguszem, a pod koniec dekady ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie pobierał nauki w pracowniach profesorów Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza.

„Król Dawid” powstał rok po najważniejszej w dorobku młodego artysty wystawie, która miała miejsce w warszawskim Arsenale w 1955. Jest to figuratywna realizacja utrzymana w ciemnych barwach fioletów, granatów, brązów oraz beżów. Przedstawiona przez malarza postać to biblijny król Izraela, autor psalmów, wyobrażany przez licznych artystów z harfą. Król Dawid ze względu na swoją historię oraz niejednoznaczność moralną działań stał się inspiracją dla wielu twórców, m.in. Michała Anioła, Berniniego czy licznych współczesnych artystów.

Badacze twórczości Gierowskiego podkreślają, iż połowa lat 50. to okres przełomowy w rozwoju jego stylu. To właśnie w tym momencie artysta obrał nowy kierunek w swojej sztuce. Młody malarz rozpoznał w świetle i przestrzeni istotę obrazów: „Uznałem za najbliższą moim skłonnościom krańcową decyzję poprzedników, że barwa, forma i materia są treścią obrazu i jedynym autonomicznym malarskim środkiem przekazu. Dawało to szansę istotnego pogłębienia moich wyobrażeń o rzeczywistości i opartego na faktach realistycznego widzenia przedmiotu moich zainteresowań, którym stał się problem światła i przestrzeni” (Stefan Gierowski, 07.07–30.07.1967,Wystawa Malarstwa Stefana Gierowskiego, Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, dostępny na: https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/stefan-gierowski).
Biogram artysty
Przedstawiciel współczesnej awangardy malarskiej, studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Zbigniewa Pronaszki i Karola Frycza. Równolegle studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Wojsława Mole. W 1949 zamieszkał w Warszawie. W latach 1956-61 współpracował z Galerią Krzywe Koło prowadzoną przez Mariana Bogusza. Od roku 1962 do 1996 prowadził działalność dydaktyczną na warszawskiej AS P, gdzie w latach 1975-81 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa, a w 1983 r. został wybrany na rektora-elekta. Władze stanu wojennego stanowczo odrzuciły tę kandydaturę. W latach 80. związany z kręgiem “kultury niezależnej”. W 1980 otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa.

ID: 64347

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem