Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

18 października 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
19

Irena Hassenberg (Reno)
(1884 Warszawa - 1953 Paryż)

Bukiety, circa 1930 r.

olej/płyta, 72 x 59,5 cm (w świetle oprawy)

sygnowany l.d.: 'Reno'

opisany ołówkiem na odwrociu

Cena wylicytowana: 9 500
Estymacja: 8 000 - 12 000
Wystawiany
- Salon des Tuileries, 1930, Paryż
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Irena Hassenberg wyjechała do Francji w 1907 roku. Mieszkała w dzielnicy Montparnasse, początkowo przy rue Campagne-Premiere, wśród literatów i malarzy, gdzie była powszechnie rozpoznawana (przyjaźniła się między innymi z poetą i krytykiem sztuki Guillaume'em Apollinaire'em). W swej twórczości interesowała się przede wszystkim pejzażem miejskim, widokami Paryża, Nowego Jorku, Korsyki i Krety. Wyznacznikiem prac autorki w paryskim środowisku były jej elegancka i pewna kreska. Artystka oddawała w swoich dziełach hołd nowoczesności, co z pewnością potęgował zabieg łączenia technik oraz mocne i wyraziste kontury, wypełnione przez silne barwy.
Na lata 20. XX wieku przypada największy sukces artystyczny Hassenberg. To okres, w którym autorka dużo wystawiała, ale także podróżowała w poszukiwaniu inspiracji. Odwiedziła Europę Południową, Meksyk i Stany Zjednoczone. W 1925 udała się do Nowego Jorku, który zafascynował ją nieustannym pędem oraz nowoczesnością. Obraz miasta uwieczniła w pracach olejnych, pastelach i litografiach, wydanych w albumie "Nowy Jork". Często wracała do malarstwa krajobrazowego i martwej natury.
Począwszy od 1907 roku, Hassenberg uczestniczyła w wielu paryskich wystawach i salonach: Salon d'Automne, Salon des Indépendats oraz Salon des Tuileries. Swoje obrazy prezentowała również na ekspozycjach indywidualnych w paryskich galeriach: Galerie Druet, Galerie d'art Contemporain, Galerie du Portique. Prezentowana martwa natura powstała w okresie uznania jej twórczości na scenie paryskiej. Została wystawiona na Salon des Tuileries w 1930 roku, co czyni z niej ciekawy dokument życia artystycznego międzynarodowej sceny artystycznej Paryża okresu międzywojennego. Malarka posłużyła się w niej zabiegami charakterystycznymi dla całej swojej twórczości: wyrazistą linią, która obwodzi przedmioty, intensywną i eksponowaną pracą pędzla, liryczną kolorystyką złamanych tonów różu, czerwieni, błękitu i zieleni.
Biogram artysty
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych Warszawie. Od roku 1907 mieszkała i tworzyła w Paryżu, a w 1926 roku uzyskała obywatelstwo francuskie. Uczestniczyła w wielu wystawach od 1907: Salon d'Automne, Salon des Indépendats, Salon des Tuileries. Swoją twórczość prezentowała również na wystawach indywidualnych w paryskich Galeriach: Galerie Druet, Galerie d'art Contemporain, Galerie du Portique. Polskim akcentem w jej twórczości we Francji był udział w wystawie sztuki polskiej na Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts w 1921. W Warszawie w Zachęcie pokazała swoje prace na Salonie w 1913 roku, w 1915 na wystawie indywidualnej, a w 1921 na wystawie artystów żydowskich. Malowała głównie pejzaże miejskie Paryża i miast francuskich. W 1925 roku odbyła podróż do Nowego Yorku. Zafascynowana tym uwieczniła je w pracach olejnych, pastelach i litografiach - wydanych w albumie "New York". Malowała również martwe natury, kwiaty, pejzaże, rzadko wprowadzając postacie ludzkie.

ID: 62848

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem