Sztuka Dawna: XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie (wyniki)

18 października 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
16

Henryk Hayden
(1883 Warszawa - 1970 Paryż)

Keja w Honfleur, 1933 r.

olej/płótno, 46 x 55 cm

sygnowany p.d.: 'Hayden'

Cena wylicytowana: 19 000
Estymacja: 20 000 - 30 000
Wystawiany
- Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września - 31 grudnia 2013
Literatura
- Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, tekst Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, nr kat. 62, s. 147 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Honfleur to malownicze miasto portowe położone w Normandii. Zawładnęło ono wyobraźnią artystów spragnionych malowania poza ciasnymi kątami malarskiej pracowni. Normandzkie miasto gościło Claude'a Moneta, Paula Signaca i Georges'a Seurata. Wśród artystów tam tworzących warto również wspomnieć nazwisko marynisty Eugène'a-Louisa Boudina, rodowitego mieszkańca Honfleur i jednego z inicjatorów tworzenia w plenerze.
Jego tropem mógł podążać Henri Hayden, który zwykł był odwiedzać jasne południe, a nie mglistą północ Francji. Co skłoniło go do wyjazdu na samą północ kraju? Ciężko o jednoznaczną odpowiedź, choć wiadomo, że do Honfleur wybrał się w 1933 roku, po śmierci przyjaciela, marszanda i krytyka sztuki, Leopolda Zborowskiego.
W prezentowanej scenie przybrzeżna droga łagodnie prowadzi wzrok widza ku turkusowi wody; jego wycinek podkreśla ostro padające światło. Nad kompozycją ciążą potężne chmury, które wraz z drogą zdominowały przestrzeń pracy. Nastrój tajemnicy buduje także obecność ledwie naszkicowanych postaci, wykonujących nieokreślone czynności. Spacerujący ludzie nie są jednak ożywiającym całość sztafażem, lecz wtapiają się w szerszą kompozycję dzieła.
Henriego Haydena musiała pociągać surowość i powściągliwość północy. Obrany kierunek jednoznacznie zmienia ugrowo-błękitną kolorystykę prac powstałych w okolicach Lazurowego Wybrzeża, Prowansji i Bretanii. Kolorystykę "Wybrzeża w Honfleur" zdominowały szarości, błękity i biele. Zgaszona, perłowa gama barwna oddaje charakter tej nadmorskiej miejscowości, którą zdaje się określać nastrój melancholii i wyczekiwania.
Biogram artysty
Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

ID: 62974

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem