École de Paris (wyniki)

24 maja 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
49

Gustaw Gwozdecki
(1880 Warszawa - 1935 Paryż)

Wazon, po 1918 r.

olej/płótno, 76 x 63 cm

sygnowany l.d.: 'GWOZDECKI'

Cena wylicytowana: 38 000
Estymacja: 40 000 - 60 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Malarstwo Gustawa Gwozdeckiego nie zaleca się łatwymi efektami. Jego martwa natura "Wazon" jest ascetyczną kompozycją, w której artysta prezentuje pełen wachlarz swoich umiejętności rysunkowych i kolorystycznych. Płótno utrzymane pozornie w jednej tonacji ugru i brązu rozbrzmiewa barwnymi niuansami zieleni, żółcieni czy błękitu. Malarz z precyzją operuje płynną linią, wykreślając naczynie, a w tle urozmaica płaszczyznę wachlarzowo nakładanymi pociągnięciami pędzla. Pozornie nie malowniczy temat - pojedynczy wazon - urasta w jego redakcji do tematu-medytacji nad istotą malarstwa - jako sztuki dążącej w istocie abstrakcyjnej, w której środki - linia i kolor - im bardziej dalece odbiegają od naśladowania rzeczywistości, tym bardziej przybliżają nas do poznania wyrazu rzeczy. "Wazon", powstały w parysko-amerykańskim okresie twórczości, posiada charakterystyczną połyskliwą powierzchnię, której szklistość z upodobaniem Gwozdecki akcentował w dojrzałym okresie twórczości. "Wazon" przywodzi na myśl bodaj najbardziej znaną martwą naturę artysty - "Martwą naturę z maską" (1912, kolekcja prywatna).
Biogram artysty
Studiował ok. 1889 roku u Stanisława Grocholskiego - studia artystyczne malarza były chaotyczne i często przerywane kłopotami finansowymi. Przez pewien okres czasu uczył się i Konrada Krzyżanowskiego i prawdopodobnie ok. roku 1900 w ASP w Krakowie. W 1903 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie rozpoczął studia nad rzeźbą w pracowni H. Ponscarme'a i osiadł tam na stałe.Wystawiał regularnie na paryskich salonach - w okresie 1904 - 34. W Polsce odbyły się wystawy indywidualne malarza w Poznaniu, Lwowie i Krakowie (1908 r.). od 1916 roku przebywał na zmianę w paryzu i Nowym Jorku, gdzie w 1922 roku kilkanaście prac. Początkowo w twórczości artysty widać odnaleźć można wpływy symbolizmu, ekspresjonizmu, później francuskiego fowizmu. W latach dwudziestych jego twórczość zdominowały portrety o dysharmonijnych barwach i miękkim konturze, nadające przedstawieniu wyraz stylizacji. Był także grafikiem oraz autorem serii artykułów o sztuce publikowanych w czasopismach lwowskich. Leon Chwistek wspominająć wystawę paryską 1913 roku, na której eksponowane były prace Gwozdeckiego, pisał: 'Jeśli chodzi o sztukę nowożytną, to ona dała mi mało wielkich wzruszeń. Muszę jednak przyznać, że Salon Jesienny z 1913 r. w Paryżu, gdzie był kolosalny występ kubizmu z olbrzymimi płótnami Picabii, z Archipenką, Picassem i naszym Gwozdeckim, a oprócz tego kilka wspaniałych Matisse'ów, wstrząsnął mnie do głębi'.

ID: 60379

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem