ART OUTLET. Sztuka Dawna (wyniki)

5 lipca 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
27

Zygmunt Józef Menkes
(1896 Lwów - 1986 Riverdale, USA)

Martwa natura z bukietem kwiatów

olej/płótno, 70 x 90 cm

sygnowany l.d.: 'Menkes'

Cena wylicytowana: 80 000
Estymacja: 80 000 - 100 000
Pochodzenie
- dom aukcyjny Sotheby's, czerwiec 1997
- kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- porównaj: Sigmund Menkes 1896-1986, Riverdale, New York, 1993, poz.104 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
"Menkes jest uznawany za jednego z najznakomitszych kolorystów naszych czasów i niewielu jest artystów równych mu w wyczuciu oraz umiejętności użycia koloru. Kolor jego różnie był opisywany przez krytyków – jako ciepły, zmysłowy, elegancki czy wyśmienity".

EMERY GROSSMAN, SZTUKA A TRADYCJA, NEW YORK 1967

Prezentowana praca należy do serii poetycznych martwych natur kwiatowych powstałych w dojrzałym okresie twórczości Zygmunta Menkesa. Artysta, po przybyciu do Stanów Zjednoczonych w 1935 roku, osiedlił się w Riverdale w Nowym Jorku, gdzie prowadził pracownię. Jej przestrzeń stała się dlań głównym miejscem eksperymentu malarskiego – to właśnie tam od lat 40. XX stulecia powstawały coraz bardziej syntetyczne, jakby kaligraficzne obrazy kwiatów i kobiet. Wskazane typy dzieł licowały z ekspresyjną twórczością artystów szkoły nowojorskiej lat 40. i 50., lecz wyrastały z malarstwa międzywojennego koloryzmu École de Paris.
W 1923 Zygmunt Menkes przybył po raz pierwszy do Paryża, aby dwa lata później zamieszkać w stolicy Francji na stałe. Jego barwny, liryczny styl kształtował się pod wpływem międzynarodowej artystycznej bohemy istniejącej na paryskim Montparnassie. Artysta twierdził nawet, że Francja „to jedyny kraj, w którym malarstwo żyje”. Dla przybyszów z Europy Środkowo-Wschodniej przystaniami nad Sekwaną stawały się kawiarnie, pracownie czy szkoły artystyczne. Menkes, wkrótce po przybyciu do Francji, zyskał znajomości z głównymi postaciami Szkoły Paryskiej, np. Eugeniuszem Zakiem, Markiem Chagallem czy Julesem Pascinem. Jego malarstwo stanowiło próbę połączenia nowoczesnej wrażliwości kolorystycznej oraz tradycji żydowskiej, której upatrywano w duchu Południa. Już w 1929 Menkes stał się bohaterem jednej z książek z serii „Les Peintres Nouveaux”, poświęconej twórcom współczesnej sztuki we Francji (E. Teriade, Menkes, Paris 1929). Blisko kresu tej dekady uznawany był przez krytykę za czołowego ekspresjonistę kręgu Szkoły Paryskiej.
Biogram artysty
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy École de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

ID: 61173

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem