17 i 18 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

Sztuka Współczesna: Prace na Papierze (wyniki)

10 maja 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
16

Tomasz Tatarczyk
(1947 Katowice - 2010 Warszawa)

"Stos", 1986 r.

tempera/papier, 140 x 200 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TOMASZ TATARCZYK | 1986 | STOS'

Cena wylicytowana: 110 000
Estymacja: 95 000 - 120 000
Wystawiany
- Soho Center for Visual Artists, Nowy Jork, USA, 1988
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Czas w którym powstała prezentowana w katalogu praca, był początkiem dynamicznie rozwijającej się kariery artystycznej Tomasza Tatarczyka. Będąc pięć lat po studiach na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (w 1981 roku uzyskał dyplom w pracowni Jana Tarasina), do 1986 roku pełnił funkcję Asystenta na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni.

Zadebiutował w 1984 roku, wiążąc się z Galerią Foksal i prezentując w jej siedzibie swoje prace zarówno na wystawie indywidualnej, jak i zbiorowej pt. "Artyści Galerii Foksal" (obie wystawy odbyły się w 1984 roku). Trzy lata później, również w siedzibie Galerii Foksal, w 1987 roku, po raz pierwszy zaprezentowane zostały szerokiej publiczności wielkoformatowe tworzone od 1986 prace z cyklu "Stos". Były to zarówno obrazy na płótnach, jak i na papierze. Wszystkie przedstawiały monumentalne płaszczyzny, których przestrzeń zorganizowana była poprzez różnorakie układy chrustu. Czasami statyczne, kiedy chrust ułożony był w tytułowe stosy, czasami mocno dynamiczne, jak w przypadku prezentowanej w katalogu pracy. Ze względu na przestrzenne ograniczenia nie udało się zaprezentować wszystkich "Stosów" w 1987 roku w Galerii Foksal. Udało się je jednak pokazać w szerszej odsłonie za oceanem, gdzie w rok później (1988) odbyły się dwie wystawy, na których prezentowane były prace Tomasza Tatarczyka. Obie miały miejsce w Nowym Jorku. Pierwsza w Frank Bustamante Gallery, druga (na której zaprezentowana została praca z katalogu) w Soho Center for Visual Artists.

Stosy Tatarczyka interpretowane były często jako wyrok lub też, być może, zapowiedź przemiany. Artysta wydobywał z chaosu elementy składowe i porządkował je na dużych, 2-3-metrowych płaszczyznach, na jednostajnym kolorystycznie tle malowanym krótkimi pociągnięciami pędzla. Monumentalnego "Stosu" (140 x 200 cm) prezentowanego na aukcji nie obowiązują żadne z praw rządzących światem. Elementy składowe obrazu nie podlegają ani działaniu grawitacji (wydaje się jakby opadały bezwładnie), ani światła (nie ma w nich konsekwentnego zastosowania światłocienia). Nie dziwi to jednak, kiedy patrzymy po latach na sztukę tworzoną przez Tomasza Tatarczyka. Tu, podobnie jak w wielu jego pracach, kompozycję organizuje jeden, zwyczajny motyw - a właściwie jego wycinek. W tym przypadku jest to garść chrustu. W innym mógłby być to fragment bramy, łodzi, wzgórza czy drogi. Artysta przez lata z zamiłowaniem prezentował światu tylko niewielkie wycinki rzeczywistości. Ukazywał je w sposób syntetyczny, używając z zamiłowaniem czerni (przez historyków sztuki artysta zwany jest często "badaczem czerni"), bieli oraz niewielkiej ilości kolorów, które w niezwykle delikatny sposób mienią się na płaszczyznach obrazów.


Biogram artysty
Swoje życie dzielił pomiędzy Warszawę, a dom pod Kazimierzem. Natura i pejzaż były jego naturalnym środowiskiem i inspiracją. Studiował w warszawskiej ASP, wcześniej ukończył studia na Politechnice. Jego twórczość jest efektem wnikliwej obserwacji wybranych z otoczenia i wielokrotnie powtarzanych motywów: zamknięte bramy, drogi, wzgórza, wąwozy, woda i unoszące się na jej powierzchni łodzie lub brodzące w niej psy. Od 1984 roku współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych m.in. w : Galerii Foksal, galerii BWA w Lublinie, Galerii Awangarda we Wrocławiu, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Galerii 86 w Łodzi, w Galerii Zachęta w Warszawie, Soho Center for Visual Arts w Nowym Jorku, Galerie Ucher, Kolonia. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych. W 1999 roku został laureatem Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Rysunku we Wrocławiu. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w N owym Jorku; Fundacji Sorosa w USA i Fundacji Rockefellera we Włoszech. W ostatnim czasie walczył z chorobą, malował mniej. W 2009 roku uhonorowany został za 2008 rok nagrodą im. Jana Cybisa przyznawaną wybitnym malarzom przez Związek Polskich Artystów Plastyków za całokształt twórczości.

ID: 60196

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem