Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 (wyniki)

22 marca 2018, godz. 19:00
Powrót do katalogu
8

Piotr Uklański
(ur. 1968, Warszawa)

Bez tytułu (Blood Doped / Krew Szprycowana), 2012 r.

tusz, gesso/płótno, 215 x 155 x 6,3 cm

sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: ''UNTITLED (BLOOD DOPED)', P.U. 2012' oraz nalepka z Galerii Carlson w Londynie

Cena wylicytowana: 290 000
Estymacja: 250 000 - 400 000
Pochodzenie
- Carlson Gallery, Londyn, Wielka Brytania
- kolekcja prywatna
Wystawiany
- Piotr Uklański, Czterdzieści i cztery, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 11.12.2012-17.02.2013
Literatura
- Piotr Uklanski, Paintings, Dallas Contemporary/Mousse Publishing 2014, s. 23 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowana praca pochodzi z cyklu poświęconemu krwi i wykonanego z użyciem atramentu, nad którymi Uklański pracował od siedmiu lat. Część prac z tego cyklu wystawiana była na pokazie w Dallas Contemporary. Choć Uklański dostał wówczas od galerii swobodę wyboru tego, co chce zaprezentować, on pozostał przy krwi – reakcji na powojenne prace Rothko czy grupy Gutai – które przykuły jego uwagę w kolekcjach zgromadzonych wokół Dallas i które, jego zdaniem, zdawały się sublimować przemoc wyrządzoną podczas II wojny światowej. Jego zamiarem było wówczas zreinterpretowanie przemocy, dokonanej choćby w Marfie, która, jak mówi, jest całkiem niedaleko. Rozważył wykorzystanie do tego celu motywu flagi Amerykańskiej czy nazistowskiej ikonografii (jego „Naziści” z 1998 to kolekcja portretowych zdjęć sławnych aktorów, odgrywających role niemieckich żołnierzy). Jak jednak zauważył, jego pokazy często są krytykowane za bycie „przesyconymi”. Pozostał zatem przy relatywnie minimalistycznych dziełach, przedstawiających rozbryzganą krew, których monotonia i „ikonografia” zostaje zwalczona poprzez odpowiednie rozplanowanie ich w przestrzeni wystawy. „Staram się dorosnąć, w końcu” podsumowuje. Jak sam mówił podczas przygotowań do wystawy: „Staram się znajdować wyjątkowe ujęcia”. „Mam dosyć czaszek, gadających o śmierci, albo drzeworytów demonstrujących pozycje z Kamasutry”. Piotr Uklański w swojej twórczości niejednokrotnie sięgał po symbolikę narodową. Szczególnie często wykorzystywał motyw biało-czerwonej flagi, której kolorystyka stała się tematem wielu jego prac. Biel i czerwień jako symbol polityczny, który jest uwikłany w populistyczną tradycję wywodzącą się jeszcze z czasów PRL-u, u Uklańskiego staje się wystylizowanym przedstawieniem tożsamości narodowej. Zdaniem artysty miejsce pochodzenia stanowi niezbywalny element twórczości artysty. Aczkolwiek tym, co interesuje artystę, nie jest bezpośrednio aspekt narodowości, lecz sposoby radzenia sobie z historią i przeszłością.
Biogram artysty
Studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1989-90 uczęszczał do gościnnej pracowni Marka Koniecznego, Kontynuował studia z wolnej stopy wraz ze Zbigniewem Warpechowskim, Krzysztofem Zarębskim i Pawłem Freislerem. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Warszawie. Wystawy Piotra Uklańskiego to m.in.: Polska Neo-awangarda (Carlson Gallery, Londyn 2012), 75. Doroczna Parada Pułaskiego, (Nowy Jork, 2012), Piotr (Massimo De Carlo, Mediolan, 2011), Discharge! (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2011), Biało-czerwona (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2008), Territorio Livere (26 São Paulo Biennale, São Paulo, 2004), Piotr Uklański (Kunsthalle Basel, Bazylea, 2004), The Nazis (KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2000), Naziści (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2000), Manifesta 2 (Casino Luxemburg - Forum d’Art contemporain, Luxemburg, 1998), Życie jakie powinno być (Galeria Grodzka, Lublin, 1995). Prace Piotra Uklańskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Walker Art Center w Minneapolis, Museum of Modern Art w Chicago, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Migros Museum für Gegenwartskunst w Zurychu czy Fundacji François Pinaulta.

ID: 57278

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem