Polonica, Militaria i Batalistyka (wyniki)

19 października 2017, godz. 19:00
Powrót do katalogu
22

Zygmunt Ajdukiewicz
(1861 Witkowice pod Tarnobrzegiem - 1917 Wiedeń)

Cykl 12 obrazów "Życie i dzieło Tadeusza Kościuszki 1746-1817", 1890 r.

olej na tekturze naklejonej na płytę pilśniową, wymiary prac od 29 x 37 cm do 29 x 48 cm 12 prac, 11 sygnowanych, 5 datowanych

Dom rodzinny - Mereczowszczyzna na Wołyniu; W Sosnowicach - Pierwsza miłość, 1765 r.; Waszyngton składa gratulacje Kościuszce, mianując go generałem; Dubienka 18 lipca 1792 r.; Przysięga Tadeusza Kościuszki na Rynku Krakowskim, 24 marca 1794 r.; Racławice 4 kwietnia 1794 r.; Pozdrowienie wodza - Przegląd wojsk chłopskich przez Naczelnika; Na polu bitwy pod Maciejowicami, 10 października 1794 r.; Kościuszko ranny pod Maciejowicami; W celi petersburskiego więzienia; W parku - Solura; Usypywanie kopca Tadeusza Kościuszki pod Krakowem w 1821 r.

Cena wylicytowana: 700 000
Estymacja: 800 000 - 1 200 000
Pochodzenie
- kolekcja Mieczysława Cieplińskiego, Waszyngton, Stany Zjednoczone
- kolekcja Heleny i Tadeusza Kwiatkowskich, Freehold, New Jersey, Stany Zjednoczone
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- wystawa 19th-Century Polish Painting, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, 1944
- Jahres-Ausstellung Kunstlerhaus, Wiedeń, 1891
Literatura
- C. Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce, Warszawa-Nowy Jork 2005, s. 289-290
- Z. Ajdukiewicz, Hero of two worlds. Kosciuszko. Great moments of Kosciuszko’s life immortalized
in 8 famous paintings by celebrated Polish artist Zygmunt Ajdukiewicz, Nowy Jork 1945
- Tadeusz Kościuszko. Dwanaście obrazow Zygmunta Ajdukiewicza oraz Studium przez Alfreda
Szczepańskiego, Wiedeń 1892
- Tadeusz Kościuszko. Mal. Zygmunt Ajdukiewicz, Wiedeń 1891
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wymosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Niniejszy kościuszkowski cykl 12 obrazów wykonany w 1890 roku można bez wahania nazwać najważniejszą malarską realizacją Zygmunta Ajdukiewicza. To właśnie za niego nieznany dotąd malarz dostał w 1891roku medal Arcyksięcia Karola Ludwika na wystawie w Wiedniu. Seria składa się z 12 scen, malowanych olejno en grisaille i w dziedzinie sztuk wizualnych jest jednym z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszym dziełem budującym i redagujących na nowo legendę Tadeusza Kościuszki. Prace te były wielokrotnie reprodukowane w postaci tek graficznych i posłużyły wydawcom do popularyzacji polskiej historii. Były to bądź reprodukcje (np. litograficzne), którym towarzyszyły tylko krótkie wyjaśnienia, bądź wydawnictwa, którym towarzyszyły obszerniejsze historyczne studia. Za najważniejsze należy uznać dwa wydania cyklu z 1891 roku oraz edycję Franciszka Bondy’ego z 1892 roku. Całością rządzą zasady charakterystyczne dla tego sposobu ujmowania historii - z życia bohatera zostały wybrane momenty uważane w polskiej historiografii za przełomowe. W wersjach litograficznych spotkać można warianty - całość otwiera w niektórych tekach portret Kościuszki, a zamykany jest przez wawelską planszę mającą charakter symboliczny. Wyjątkowe zainteresowanie Kościuszką, które zrodziło się na początku ostatniej dekady XIX stulecia, należy wiązać z chęcią uczczenia100-lecia insurekcji kościuszkowskiej. W 1894 roku we Lwowie otwarto pawilon Panoramy Racławickiej, która upamiętniała wygraną pod wodzą naczelnika bitwę. Prezentowana grupa prac Ajdukiewicza odegrała analogiczną rolę do malowanej historii Jana Matejki - wpływając istotnie na wizualną pamięć Polaków przez kolejne pokolenia. Ajdukiewicz pochodził ze znanej rodziny artystycznej (jego stryjecznym bratem był Tadeusz Ajdukiewicz). Zygmunt odebrał gruntowną edukację, którą rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studia kontynuował w Wiedniu (1880-82), a potem w Monachium (1883-85). Następnie osiadł w stolicy cesarstwa habsburskiego, gdzie dzięki talentowi i pomocy rodziny zaczął znakomitą karierę w sferach dworskich i arystokratycznych. Jego dzieła w epoce były często wystawiane, a artysta odnosił liczne sukcesy (m.in zdobył złote medale na wystawach w Wiedniu i Berlinie). Przejawiał duży talent narracyjny, który łączył z solidnym warsztatem malarza realisty. Jako znakomity ilustrator chętnie sięgał do wielkich dzieł polskiej literatury (m.in. Pana Tadeusza i Potopu). Jego twórczość cenił cesarz Franciszek Józef, który zakupił obrazy Ajdukiewicza do kolekcji cesarskiej.
Biogram artysty
Zygmunt Ajdukiewicz naukę malarstwa rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie studiował w akademii wiedeńskiej (1880 - 1882) i monachijskiej (1883 - 1885). Po studiach stale mieszkał w Wiedniu, gdzie dzięki mieszkającemu tam bratu stryjecznemu - Tadeuszowi - rozwijał swoją karierę portrecisty w sferach dworskich i arystokratycznych, m.in. do pałacu cesarskiego w Wiedniu wykonał cykl obrazów przedstawiających mitologiczną historię Złotego Runa. W roku 1893 odwiedził Paryż. Swoje obrazy prezentował w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wiedniu, Berlinie, Monachium i Pradze. Malował portrety, sceny rodzajowe o tematyce myśliwskiej oraz obrazy historyczne. Zajmował się także ilustratorstwem.

ID: 49829

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem