Sztuka Dawna: XIX wiek, modernizm, międzywojnie (wyniki)

12 października 2017, godz. 19:00
Powrót do katalogu
35

Jakub Zucker
(1900 Radom - 1981 Nowy Jork)

Pont Neuf w Paryżu

olej/płótno, 63 x 73 cm

sygnowany p.d.: 'J.Zucker'

Cena wylicytowana: 22 000
Estymacja: 25 000 - 35 000
Pochodzenie
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- dom aukcyjny DESA Unicum, grudzień 2009
- kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- porównaj: Joanna Tarnawska, Jakub Zucker, Warszawa 2011, s. 125 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Związek z Paryżem był dla większości artystów pierwszej połowy XX wieku rzeczą naturalną. Malarze nie tylko inspirowali się rodzącymi się tu prądami, lecz również tłumnie tu ściągali. Jakub Zucker spędził nad Sekwaną lata 1926-32. Choć nie znaczyło to zerwania z Nowym Jorkiem, spędzał tu dużo czasu. Malarz ustawicznie powracał ze sztalugami do swoich ulubionych placów, ulic, nabrzeży Sekwany i w końcu mostów, którym przyglądał się w różnych porach roku. Pobyt w Paryżu znaczony był też dużą aktywnością w tamtejszym środowisku artystycznym. Tutaj odbył się pierwszy indywidualny pokaz - w Galerie Bonaparte, w 1931 roku. Niedługo potem artysta wziął udział w wystawie zbiorowej, prezentującej dokonania amerykańskich artystów w Paryżu (w Galerie Renaissance). Twórczość malarza charakteryzuje się dość jednolitym stylem, co stanowi dowód na to, że miał on własną wizję sztuki i pozostawał jej wierny przez całe życie. Jaskrawa kolorystyka, dynamiczne zestawienia barwne, pełne ekspresji ruchy pędzla pozostawiające wyraźne smugi farby sprawiają, że z dzieł Zuckera promieniuje niezwykła energia. Jednocześnie dobór tematów związanych z prozą codziennego życia wywołuje pewną nostalgię i podkreśla delikatność dzieł.
Biogram artysty
W wieku 13 lat uciekł do Palestyny. Po 1913 roku uczęszczał do Szkoły Sztuk Pięknych Bezalel w Jerozolimie. W 1925 roku zamieszkał w Paryżu, gdzie uczył się w Academie Julian i Colarossi. Od 1927 roku wystawiał swoje prace w Salonie Jesiennym i des Tuileries. Po II wojnie światowej wyjechał do Nowego Jorku. Malował sceny rodzajowe, także związane z folklorem żydowskim, pejzaże, portrety i martwe natury.

ID: 52402

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem