Sztuka Dawna: XIX wiek, modernizm, międzywojnie (wyniki)

12 października 2017, godz. 19:00
Powrót do katalogu
23

Feliks Michał Wygrzywalski
(1875 Przemyśl - 1944 Rzeszów)

Rybacy na brzegu

olej/płótno, 55 x 75 cm

sygnowany l.d.: 'F.M.Wygrzywalski senior'

na krosnach malarskich stemple krakowskiej firmy 'Iskra & Karmański' oraz składu towarów Wincklera we Lwowie

Cena wylicytowana: 22 000
Estymacja: 25 000 - 40 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, listopad 2016-luty 2017 (jako "Neapolitańscy rybacy")
Literatura
- Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, katalog wystawy, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 28 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Na dojrzałej twórczości Wygrzywalskiego zaważyło przede wszystkim doświadczenie pejzażu basenu Morza Śródziemnego. Malarz mieszkał w Rzymie w latach 1901-07, a w 1906 udał się na studyjną wyprawę do Egiptu. Motywy, które wówczas zagościły w muzeum wyobraźni artysty, powracały wielokrotnie w jego późniejszej twórczości, kiedy na stałe osiadł w Polsce. Gdy tworzył we Lwowie, osiągnął dużą popularność, a obrazy morskie stanowiły jądro jego dzieła malarskiego. Jak odnotowuje Urszula Kozakowska-Zaucha, "Często powtarzanym przez artystę motywem były efektowne portrety rybaków. Co prawda stosowany przez niego fotograficzny wręcz naturalizm tłumił artystyczną wymowę płócien, to jednak Wygrzywalski należy do mistrzów w przedstawianiu nie tylko pięknie zbudowanych ciał, ale także ich ruchu i otaczającego pejzażu, uchwyconego w niepowtarzalnie czystych barwach". Oprócz aspektów formalnych należy jeszcze dostrzec ideową wymowę jego obrazów. Rybacy na brzegu to studium na temat ludzkiej pracy, witalnej energii zamkniętej w ciele i symbiotycznej współzależności człowieka i przyrody.
Biogram artysty
Studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1893-98 oraz w Académie Julian w Paryżu. W 1900 roku osiadł w Rzymie, skąd odbywał liczne artystyczne podróże, m.in. do Egiptu. W 1908 roku powrócił do Lwowa, gdzie osiadł na stałe. Tam otrzymał zamówienie na ozdobienie wnętrz Izby Przemysłowo-Handlowej. Zajmował się scenografią i pełnił funkcję inspektor sceny w Teatrze Miejskim. Projektował kostiumy teatralne i witraże. W twórczości malarskiej posługiwał się językiem naturalizmu, używając kontrastowej, śmiałej palety barwnej. Tworzył głównie popularne sceny morskie i orientalne, często przedstawiające ludzką pracę lub skupione wokół postaci kobiety.

ID: 51656

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem