Sztuka Dawna: XIX wiek, modernizm, międzywojnie (wyniki)

12 października 2017, godz. 19:00
Powrót do katalogu
19

Stanisław Czajkowski
(1878 Warszawa - 1954 Sandomierz)

"Sądny dzień" (Święto Jom Kipur), 1914 r.

olej/płótno, 85 x 137,5 cm

sygnowany i datowany l.d.: ’Stanisław Czajkowski | Kraków 1914’

na odwrociu dwie naklejki wystawowe: z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z 1914 oraz z Muzeum Okręgowego w Radomiu, grudzień 1998; na blejtramie fragment trzeciej, niezachowanej naklejki

Cena wylicytowana: 65 000 *
Estymacja: 80 000 - 120 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
- dom aukcyjny DESA Unicum, listopad 2007
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- wystawa "Józef Brandt - uczniowie i przyjaciele", Muzeum Okręgowe w Radomiu, grudzień 1998 - maj 1999
- Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Salon Wiosenny 1914 r.
Literatura
- Katalog Wystawy Jubileuszowej MCMXIV, I Salon Wiosenny, TPSP, Kraków 1914, s. 13, nr kat. 14
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Gdyby pokusić się dzisiaj, 63 lata po śmierci Czajkowskiego, o stworzenie monografii artysty, "Sądny dzień" powinien zająć w niej miejsce szczególne. Obraz wybija się z oeuvre malarza choćby ze względu na historyczny moment, w którym powstał. Kilka miesięcy po ukończeniu kompozycji i wystawieniu jej w krakowskim TPSP wybuchła bowiem I wojna światowa. Czajkowski, obywatel rosyjski zamieszkały w Austro- Węgierzech, znalazł się wówczas w niewygodnej sytuacji. Aby uniknąć udziału w bratobójczym konflikcie, zdecydował się na emigrację: pod koniec 1914 znalazł się w Holandii. Tam w ciągu kilku kolejnych lat jego sztuka przeszła charakterystyczną przemianę. Zmieniła się nie tylko tematyka (rozszerzona o morze, porty, kutry, żaglowce, wiatraki), lecz także technika malarska, coraz bardziej zamaszysta i niekontrolowana (trudno nie pomyśleć, że twórca musiał w Holandii oglądać płótna Fransa Halsa i van Gogha). "Sądny dzień" w kontekście przyszłych, "ekspresjonistycznych" prac z lat 1914-18 jest więc jednym z ostatnich młodopolskich obrazów autora, niezamierzoną summą pierwszego, krakowskiego okresu jego twórczości. Paradoksalnie nie tylko zamyka pewien etap, lecz także zapowiada zjawiska, które pojawią się dekadę później. W latach 20. XX artysta powróci bowiem do tematyki żydowskiej, obecnej już w "Sądnym dniu". Co więcej, w najważniejszych swoich dziełach z tego nurtu ("Szabasie w Sandomierzu" z 1923, "Kazimierzu" z 1924) powtórzy rozwiązania kompozycyjne i kolorystykę obecną już w prezentowanym obiekcie.
Biogram artysty
Stanisław Czajkowski studiował w akademiach: krakowskiej, monachijskiej, a także w Académie Julian w Paryżu. Był bratem także malarza - Józefa. Odbył wiele podróży artystycznych po Europie, odwiedzał też różne regiony Polski. Przyjaźnił się z najwybitniejszymi postaciami świata artystycznego, zarówno Krakowa, jak i Paryża. Był uczestnikiem słynnego wesela Lucjana Rydla, opisanego przez S. Wyspiańskiego w dramacie "Wesele". Artysta wyszedł ze szkoły Stanisławskiego, który zaszczepił w nim zamiłowanie do pejzażu ojczystego.

ID: 21585

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem