Aukcja Fotografii (wyniki)

27 października 2016, godz. 19:00
Powrót do katalogu
40

Natalia LL / Natalia Lach-Lachowicz
(ur. 1937, Żywiec)

"Sztuka konsumpcyjna", 1974 r.

fotografia barwna/papier fotograficzny, autorski montaż 12 fotografii, każda w formacie 5 x 6,5 cm, fotografie umieszczone na płycie 50 x 50 cm

sygnowany i datowany na odwrociu: 'NATALIA LL | 1974'

na odwrociu naklejka z opisem pracy: 'Natalia LL | Consumption Art | 1974', stempel wywozowy z DESY oraz naklejka z numerem: 'DI438/75| SEBB'

Cena wylicytowana: 65 000
Estymacja: 45 000 - 60 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Uśpiony kapitał, wystawa w Muzeum Pałacu w Wilanowie, 2010
Literatura
- Uśpiony kapitał, katalog wystawy w Muzeum Pałacu w Wilanowie, Fundacja Profile, Warszawa 2010, kat. 171
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Sztuka konsumpcyjna”, to jedna z najbardziej znanych realizacji artystycznych Natalii LL. To cykl poklatkowego zapisu twarzy modelki, która imituje fellatio w akcie jedzenia. W zdjęciach artystki pozornie niewinna czynność zyskuje silnie erotyczną wymowę. Paweł Mościcki pisał: „(…) W cyklach fotografii „Sztuka konsumpcyjna” i „Sztuka post-konsumpcyjna” realizowanych w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych Natalia LL wykorzystuje 'notacje' drobnych wydarzeń jako elementy gry z wyobrażeniami, fantazmatami o początkach. Nie sposób rozstrzygnąć, czy kobieta na zdjęciach z bananem (…) je, czy odgrywa seks oralny. Na filmie 'Sztuka konsumpcyjna' z jej ust wypływa coś, co może być jednocześnie śliną, mlekiem i nasieniem. Z innych zdjęć można wyprowadzić jeszcze inny trop: to 'papu' albo kisiel, jaki podaje się dzieciom. Wszystkie te ambiwalencje nie tylko nie znikają, ale wręcz nasilają się w cyklu 'Sztuka postkonsumpcyjna', gdzie portretowana kobieta wydaje się odgrywać niejednoznaczność samej sceny pierwotnej (Paweł Mościcki, Gracje początków, [w:] 3 kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia LL, Ewa Partum, katalog wystawy w Galeria Zachęta, Warszawa 2011, s. 44-45).

W latach 60-tych i 70-tych artystka jako jedna z pierwszych w Polsce podjęła jej krytykę, oskarżając konceptualizm o zbytnie zracjonalizowanie i pomijanie cielesnej zmysłowości. W prezentowanej pracy Natalia LL odnosi się także do ikonosfery kultury popularnej, często wiążącej konsumpcję z motywami erotycznymi. Stosunek artystki do konsumpcji i kształtowania wizerunku kobiety w kulturze popularnej był jednak różnie interpretowany. Piotr Piotrowski na przykład zauważał, że w latach 70-tych, gdy kultura masowa PRL-u była dość purytańska, a produkty konsumowane przez modelkę trudno dostępne, dzieło mogło być w sposób przewrotny zachętą do konsumpcji. Agata Jakubowska podkreślała natomiast aktywną rolę przedstawionej w filmie modelki, która kontrastuje z wiązanym z kulturą masową postrzeganiem kobiety jako biernego „obiektu erotycznej kontemplacji”.

ID: 44740

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem