Aukcja Sztuki Dawnej (wyniki)

2 czerwca 2016, godz. 19:00
Powrót do katalogu
4

Jankiel Adler
(1895 Tuszyn k. Łodzi - 1949 Aldbourne k. Londynu)

"Siedząca kobieta", 1928 r.

olej/płótno, 60 x 100 cm

sygnowany p.g.: 'Adler'

na odwrociu dwie papierowe naklejki wystawowe z Tel Aviv Museum

Cena wylicytowana: 140 000
Estymacja: 100 000 - 180 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- kolekcja prywatna, Jerozolima
Wystawiany
- Masters of Modern Art, Tel Aviv Museum of Art, 1982, nr 1
- Jankel Adler 1895 – 1949, Stadtische Kunsthalle Dusseldorf 1.11-8.12.1985
- Jankel Adler 1895 – 1949, The Tel Aviv Museum 23.12.1985 – 11.02 1986
- Jankel Adler 1895 – 1949, Muzeum Sztuki w Łodzi, 28.02 – 13.04 1986
Literatura
- Jankel Adler, katalog wystawy, Tel Aviv Museum of Art 1985, s. 85, nr 26
- Jankiel Adler 1895 – 1949, katalog wystawy, Stadtische Kunsthalle Dusseldorf 1.11-8.12.1985, The Tel Aviv Museum 23.12.1985-11.02 1986, Muzeum Sztuki w Łodzi, 28.02-13.04 1986, Koln 1985, poz. 49, s. nlb.
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Koniec lat 20. XX wieku, a więc okres z którego pochodzi prezentowany obraz to jeden z najciekawszych momentów w twórczości Adlera. Artysta miał już za sobą wielofigurowe, ekspresjonistyczno-symboliczne obrazy inspirowane sztuką El Greca i tradycją żydowską oraz okres fascynacji kubizmem i abstrakcją. Figuratywne kompozycje, które tworzył nie miały jednak w sobie nic z zachowawczości i konserwatyzmu. W swojej sztuce Adler stworzył formułę fuzji nowoczesnych form i tradycyjnych tematów. Prezentowany obraz jest jedną z trzech kompozycji podejmujących temat starszej kobiety, które artysta stworzył na przestrzeni lat 1927-1929. Wszystkie trzy prace charakteryzuje coś, co za anonimowym krytykiem „Literarisze Bleter” można by nazwać ludową prostotą i chasydzkim rozmachem. W 1929 w trakcie swojej wizyty w Polsce, mieszkający na stałe w Niemczech Adler, udzielił wywiadu dla „Literarisze Bleter”. W czasopiśmie czytamy: „Już sam dźwięk jego nazwiska – Jankiel Adler – jest programem, podkreśleniem jego narodowości. Dokładnie w taki sam sposób, jak Chagall od Szolem Alejchema, Jankiel Adler pochodzi od Pereca; ludowa prostota i chasydzki rozmach – oto jego droga. Jestem przekonany, mówi Adler dalej, że nadejdzie wkrótce taki czas, kiedy stanie się oczywiste, że zdobycze polityczne nie są w stanie nas uszczęśliwić i stać się trwałymi wartościami. Liczy się duchowy i umysłowy postęp danego narodu. Ludzie bezmyślni i płascy trwają w błędnym przekonaniu, że to ich czas, i rozpychają się łokciami. Wykrzykują, że żyjemy w wieku techniki. Zapominają, że postęp techniczny jest tylko środkiem, a nie celem. Celem jest siła umysłu i szerokie horyzonty”. („Literarisze Bleter”, 1929, nr 30, s. 582)
Biogram artysty
Artystyczną edukację rozpoczął w Polsce, kontynuował ją w Jugosławii w warsztacie grawerskim. Około 1918 roku zakończył studia w Barmen koło Düsseldorfu u Gustawa Wiethüchtera. Po powrocie do Polski, w okresie 1918-20 współpracował z grupą żydowskich malarzy i poetów "Jung Jidysz" w Łodzi. Od 1924 roku mieszkał poza krajem - w Paryżu, Düsseldorfie, Berlinie, w latach 1929-30 na Majorce i w Hiszpanii, w latach 30. ponownie w Paryżu, a następnie w Londynie. Wystawiał w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Londynie, Nowym Yorku i Edynburgu. Początkowo tworzył obrazy o tematach zaczerpniętych z folkloru żydowskiego, później na jego twórczość miały wpływ dokonania Paula Klee, którego poznał w 1933 oraz Pabla Picassa. Malował martwe natury, portrety i kompozycje figuralne. Był również krytykiem sztuki.

ID: 40644

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem