Aukcja Sztuki Współczesnej (wyniki)

17 marca 2016, godz. 19:00
Powrót do katalogu
5

Wojciech Fangor
(1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

"SU 10", 1972 r.

olej/płótno, 127 x 127 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | SU 10 1972 | 50 x 50" '

na odwrociu papierowa nalepka depozytowa z Muzeum Narodowego w Poznaniu

Cena wylicytowana: 500 000
Estymacja: 450 000 - 600 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- w latach 2012-16 obraz znajdował się na ekspozycji Muzeum Narodowego w Poznaniu
- "WYBÓR. Tadeusz Brzozowski, Wojciech Fangor, Jan Tarasin, Tomasz Ciecierski, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Leon Tarasewicz", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 12.08-10.10.2010

Literatura
- WYBÓR. Tadeusz Brzozowski, Wojciech Fangor, Jan Tarasin, Tomasz Ciecierski, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Leon Tarasewicz, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2010, s. 27 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Początek lat 70. to czas, kiedy pozycja Wojciecha Fangora na arenie światowej sztuki była już właściwie ugruntowana. Artysta miał wówczas za sobą dwie bardzo istotne zbiorowe wystawy w nowojorskim MoMA - "15 Polish Painters" w 1961 r., na której po raz pierwszy płótna artysty zaprezentowane zostały amerykańskiej publiczności, oraz późniejszą o cztery lata op-artową "The Responsive Eye", której kurator William Seiz spotkał się z płótnami artysty w Paryżu. Ukoronowaniem tego triumfalnego pochodu przez nowojorskie świątynie sztuki współczesnej artysty była indywidualna wystawa w Muzeum Guggenheima w 1970 roku. Tuż po sukcesie wystawy Fangor, uciekając od nowojorskiego zgiełku, zakupił i odremontował stary dom farmerski w miejscowości Summit w stanie Nowy Jork. Tam też powstała prezentowana przez nas praca. Sukces miał w tym przypadku również przełożenie komercyjne, artysta reprezentowany jest w tym czasie przez nowojorską galerię Chalette, która na swoją ugruntowaną pozycję na amerykańskim rynku zapracowała, sprzedając między innymi prace Jeana Arpa, Marca Chagalla czy Pabla Picassa. Prowadzona przez Madelaine i Artura Lejwów (francuską żydówkę i biochemika polskiego pochodzenia) galeria poza Fangorem reprezentowała również Jana Lebensteina.Sprzedając ich obrazy najbardziej liczącym się amerykańskim kolekcjonerom, przyczynili się do popularyzacji polskiej awangardy i finansowo umożliwili artystom życie i pracę za granicą. W połowie lat 70. Fangor zamyka etap swojej twórczości, który przyniósł mu największe uznanie. Iluzyjne obrazy bezkrawędziowe zastępuje na powrót malarstwo figuratywne, które porzucił u schyłku lat 50. Powstają serie obrazów "międzytwarzowych" i "telewizyjnych". Artysta chętnie korzysta również z techniki kolażu, która odzwierciedla fascynację Fangora kulturą masową i jego teorię dwoistości percepcji.
Biogram artysty
W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem – jak w słynnym “Studium przestrzeni” z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op – art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

ID: 39919

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem