Aukcja Sztuki Dawnej (wyniki)

3 października 2013, godz. 19:00
Powrót do katalogu
16

Wilhelm Kotarbiński
(1849 Nieborów - 1922 Kijów)

Sielanka włoska

olej/płótno, 138 x 79,5 cm

sygnowany p.d.: 'WKotarbińsky'
 
 
 
 
 
OPIS: Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem głównego nurtu twórczości Kotarbińskiego. Ponieważ niemal bliźniacze, wyidealizowane postacie rzymskich patrycjuszek występują na wielu jego obrazach, można odnieść wrażenie jakby artysta opowiadał historię konkretnych postaci. Było to jednak malarstwo typowo dekoracyjne, znakomicie wpisujące się w gusta rosyjskiej burżuazji. Kształcił się w Rzymie i tam związał się ze środowiskiem malarzy rosyjskich, po powrocie zamieszkał w guberni kijowskiej. Największa popularność artysty przypada na lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte XIX w. Krytycy i publiczność petersburska podzieliła się wówczas na zwolenników malarstwa Kotarbińskiego i Siemiradzkiego. Był jednym z ulubionych malarzy cara Mikołaja II. Malował kompozycje o tematach biblijnych i antycznych - z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Większość prac jego zaginęła, bądź uległa zniszczeniu w czasach I wojny światowej i rewolucji.
Wilhelm Kotarbiński, brat stryjeczny Miłosza, malarza i rysownika. Studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza w latach 1867-71, a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 roku i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga; uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 roku był współzałożycielem Towarzystwa Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894 - 95). Był autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych - z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Obrazy artysty rzadko pojawiają się na rynku sztuki, ponieważ większość jego dorobku artystycznego zaginęła lub uległa zniszczeniu w czasie I wojny światowej i rewolucji.

 

Estymacja 120 000 - 160 000

Cena wylicytowana: 110 000
więcej informacji
Biogram artysty
Wilhelm Kotarbiński, brat stryjeczny Miłosza, malarza i rysownika. Studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza w latach 1867-71, a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 roku i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga; uczestniczył w wystawach kijowskiego Towarzystwa Artystycznego, a w 1893 roku był współzałożycielem Towarzystwa Malarzy Kijowskich. Wraz z Pawłem Swiedomskim, Michaiłem Niestierowem i Michaiłem Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-95). Był autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu Mykołaja Tereszczenki i w pałacu Bohdana Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych - z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Obrazy artysty rzadko pojawiają się na rynku sztuki, ponieważ większość jego dorobku artystycznego zaginęła lub uległa zniszczeniu w czasie I wojny światowej i rewolucji.
Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem