The Muses: A Curated Sale (results)
26 September 2019 7 PM CET

Stanislaw Ignacy Witkiewicz (Witkacy) (1885 - 1939)
Portrait of Krystyna Ejbol + the little monster admirer, 1931
Hammer price: 140,000 PLN
LOT number
1
Stanislaw Ignacy Witkiewicz (Witkacy) (1885 - 1939)
Portrait of Krystyna Ejbol + the little monster admirer, 1931

Hammer price: 140,000 PLN

pastel/paper, 61.5 x 47 cm
signed, dated and inscribed lower left: '(T.E) | VII | Witkacy 1931' and inscribed centre left: 'NP | N? | + | Cof'
on the reverse exhibition stamps and inventory number of Teodor Bialynicki-Birula collection ('272')
ID: 73012
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • from the collection of Teodor Bialynicki-Birula (1886-1956)
Literature
  • Roman Daszczynski, Witkacy i portret pewnej damy, an article in "Gazeta Wyborcza", published on 24 July 2009 (mentioned)
  • Stanislaw Ignacy Witkiewicz 1885 1939. Katalog dziel malarskich, ed. by Irena Jakimowicz, Anna Zakiewicz, National Museum in Warsaw, Warszawa 1990, pos. 1472
  • Danish magazine "Teatrets Teori og Tekknik" 1966, no. 3-4, p. 40 (ill.)
  • Katalog wystawy prac malarskich Stanislawa Ignacego Witkiewicza, District Community Centre in Nowy Targ, Nowy Targ 1957, pos. 195
  • Catalogue of Teodor Bialynicki-Birula collection, prepared by his son, Michal, circa 1957, manuscrpit in the collections of the National Library in Warsaw, pos. 272
Exhibited
  • 100 portretow „Firmy S.I. Witkiewicza”, Metropolitan Community Centre, Warsaw, April – May 1958
  • Exhibition of paintings by Stanislaw Ignacy Witkiewicz, District Community Centre, Nowy Targ, August 1957, Wroclaw, September – October 1957, November – December 1957
More information
Portret Krystyny Ejbol to zapis „dowolnej interpretacji psychologicznej według intencji Firmy” przy zastosowaniu przy jego tworzeniu kofeiny, lecz bez palenia tytoniu i picia alkoholu. Artysta z dużą dozą śmiałości oddał subtelną perwersję wizerunku i relację portretowanej z „potworkiem adoratorem” symbolicznie rozumianym jako obiekt seksualnej fascynacji i prowokacji. Pomimo korespondencyjnej relacji Witkacego jakoby Krystyna Ejbol miała być „b. miła, ale brzydka i wypryszczała” to jednak jej portret uwypukla zmysłową kobiecą naturę. Niemniej jednak z Krystyną Ejbol łączyła Witkacego długoletnia przyjaźń pielęgnowana podczas wakacyjnych spotkań w Zakopanem i w Sopocie, gdzie mieszkała pani Ejbol z mężem, Jensem, duńskim armatorem. Krystynę Witkacy portretował kilkakrotnie latem 1931, gdy ta mieszkała w zakopiańskim pensjonacie Marilor, pośród nich był portret z „potworkiem adoratorem”.