Post War and Contemporary: "Black and White" (results)
4 June 2019 7 PM CET

Piotr Uklanski (b. 1968)
Untitled (Bloody Dark Day), 2013
Hammer price: 160,000 PLN
LOT number
218
Piotr Uklanski (b. 1968)
Untitled (Bloody Dark Day), 2013

Hammer price: 160,000 PLN

ink/canvas, 128 x 127 cm
signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| and the montage instruction
ID: 65692
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Piotr Uklanski, Paintings, Dallas Contemporary/Mousse Publishing, 2014, p. nlb (ill)
Exhibited
  • Piotr Uklanski, Paintings, Dallas Contemporary, USA, 21.09 – 21.12. 2014
More information
Piotr Uklański jest jednym z tych artystów, których debiut artystyczny przypadł na czas burzliwej transformacji końca lat 80. i połowy lat 90. Niegdyś uznawany za artystycznego buntownika, dziś bez cienia wątpliwości znajduje się w panteonie polskich artystów o silnej pozycji w środowisku. Konsekwentnie i z odwagą nadal wykorzystuje tematy dla wielu zakazane czy niewygodne. Swoją sztuką stara się wchodzić w relacje z aktualnymi problemami społeczno-politycznymi, sięgając po rożne media artystyczne, m.in. fotografię, instalację, performans czy malarstwo.

Prezentowana praca pochodzi z cyklu, któremu artysta poświęcił siedem lat. Wszystkie prace powielały motyw krwi oraz wykonano je przy użyciu technik nawiązujących do tradycyjnej sztuki wschodu. Artysta użył bowiem japońskiego tuszu Sumi oraz tzw. „shellac ink”, czyli nasyconego lakierowanego atramentu, do którego powstania stosuje się kredowo-gipsową bazę. Płotno z omawianego cyklu zaprezentowane zostało w 2014 podczas wystawy w Dallas Contemporary w USA.

Abstrakcyjne kompozycje pokazane w Stanach, choć pozornie wydają się zbiorem losowych plam i kropek, w rzeczywistości stanowią odniesienie do powojennych prac Rothko czy grupy Gutai, które przykuły uwagę artysty podczas odwiedzania kolekcji zgromadzonych wokół Dallas. Według Uklańskiego prace zdają się sublimować przemoc wyrządzoną podczas II wojny światowej. Tym samym, jego zamiarem stało się zreinterpretowanie wszechobecnej i niepotrzebnej przemocy. Wobec wielokrotnych zarzutów o „przesycanie” swoich prac, Uklański zdecydował się na względnie minimalistyczne dzieła, przedstawiające rozbryzganą krew. Artysta sam przyznawał w wywiadach iż „ma już dosyć czaszek gadających o śmierci”. Poprzez monochromatyczne płótna chciał wyrazić to, co w sztuce interesuje go najbardziej, czyli sposoby wyrażania oraz radzenia sobie z trudną historią i przeszłością