Post-War and Contemporary Art (results)
26 February 2015 7 PM CET

Aleksander Kobzdej (1920 - 1972)
"Dla Arlene Jones", 1962 r.
Hammer price: 45,000 PLN
LOT number
21
Aleksander Kobzdej (1920 - 1972)
"Dla Arlene Jones", 1962 r.

Hammer price: 45,000 PLN

technika mieszana, olej/płótno, 112 x 44 cm
sygnowany, datowany
i opisany l.d.: 'Pour | Arlene | Kobzdej | 1962'
opisany na
odwrociu: 'ALEKSANDER |  KOBZDEJ | 1962 |
"DLA ARLENE | JONES"'
 
POCHODZENIE:
- kolekcja
prywatna, Nowy Jork
 
Pod koniec
lat 50. malarz odbył podróże po Europie Zachodniej. Wtedy też w jego twórczości
nastąpiły zasadnicze, wręcz rewolucyjne przeobrażenia. Porzucił sztukę
przedstawiającą i zaczął malować metaforyczne kompozycje, utrzymane w
dramatycznym czy nawet eschatologicznym nastroju, a zarazem zadziwiające
kolorystycznym smakiem (cykl „Idole”, 1958-59; tryptyk „Na śmierć człowieka”,
1964). Ta droga zawiodła go do sztuki informel. Stopniowo w coraz większym stopniu
poświęcał się badaniu struktury obrazu. Podkreślał materialny status i rangę
samej farby, różnicował fakturę kompozycji i eksponował niuanse kolorystyczne.
Mistrzowskim przykładem takich działań, należących już do obszaru malarstwa
materii, jest seria prac z lat 60. zatytułowanych „Szczeliny”. Łączą one w
sobie cechy kompozycji płaszczyznowej i reliefowej: stanowią całości
rozgrywające się na płaszczyźnie, a zarazem przekraczające jej ograniczenia.
Efekt ten osiągnął artysta, nakładając farbę bardzo grubymi warstwami, a
ponadto wprowadzając do kompozycji materiały niemalarskie. Były to drobne
elementy różnorodnego pochodzenia (drobiny metalowe, drewniane, z tworzyw
sztucznych), jakby wyłaniające się spomiędzy dwóch pasm zamalowanego płótna.
Malarz reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji (1954) oraz na Biennale w Sao
Paulo (1959). Informacje o jego twórczości zawiera m.in. katalog towarzyszący
wystawie prac zorganizowanej w 20-lecie śmierci przez Muzeum ASP w Warszawie
(1992).
 
estymacja: 45
000 - 60 000