Post-War and Contemporary Art (results)
5 December 2019 7 PM CET

Erna Rosenstein (1913 - 2004)
"Scream at midnight", 1968
Hammer price: 150,000 PLN
Object LOT number
328
Erna Rosenstein (1913 - 2004)
"Scream at midnight", 1968

Hammer price: 150,000 PLN

oil/board, 49 x 55 cm
signed and dated lower right.: '1968 | E. Rosenstein'
described on the reverse: 'KRZYK O POLNOCY | 49 x 55'
on the reverse the export stamps from 1969
ID: 79608
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • the purchase directly from the artist
  • private collection, Stockholm
More information
„Krzyk o północy” to kompozycja wpisująca się w klasyczny, dobrze rozpoznany przez krytykę etap twórczości Rosenstein. Charakterystyczne organiczne formy, przypominające jęzory ognia lub abstrakcyjny, fantastyczny pejzaż ewokujący światy kreowane przez Salvadora Dali z jednej a Georgię O’Keeffe z drugiej strony, budują kompozycję tajemniczą i mroczną. Skłębiona, szara materia tła nasuwa skojarzenia z pracami artystki z lat 80., w których uproszczony rysunek oddaje miejsce szaremu, chropowatemu tłu. Wizualna fantazja artystki łączy się z kreacyjną funkcją tytułu, który sam wytwarza znaczenia inaczej niedostępne widzom oraz projektuje odbiór obrazu. Poetycki tytuł pozwala spojrzeć na płótno inaczej, uwzględniając pewien naddatek wyobraźni artystki, która w ten sposób może zaintrygować widzów, uruchomić pracę ich wyobraźni oraz wymusić nowe spojrzenie na to, co uchodzi za powszednie i zwyczajne. Rosenstein była bowiem nie tylko malarką, ale również poetką, autorką licznych tomów poetyckich. Podobnie jak w przypadku wielu innych surrealistek, dorobek Erny Rosenstein przez wiele lat marginalizowano. Choć aktywnie działała w najważniejszej powojennej grupie artystycznej w Polsce, jej prace w początkach XXI wieku stanowiły dla historyków i miłośników sztuki prawdziwe novum. Odkrycie licznych „nowych” twórczyń XX-wiecznych wiązało się z licznymi próbami odkłamywania dziejów malarstwa, polegającymi na oddaniu sprawiedliwości zapomnianym autorkom. Przemilczane lub sprowadzane do roli żon, muz i kochanek wielkich mężczyzn, zaczęły pojawiać się w coraz liczniejszych publikacjach. Dzieła surrealistek, takich jak Dora Maar czy Lee Miller, niewarte uwagi dla ówczesnych krytyków, obszernie zinterpretowano, opisano i zaprezentowano światu. Podobnie stało się w przypadku Erny Rosenstein, która za sprawą ponownego odkrycia dopiero po śmierci, obecnie sytuuje się w czołówce najważniejszych i najbardziej znanych nazwisk polskiej współczesności.